Hoe erg is de napijn als je onder narcose je verstandskiezen laat verwijderen?

Zoals jullie kunnen zien heb ik nogal veel te vragen. Ik ben bang voor de tandarts. Dus mijn excuus dat ik het allemaal hier drop.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook gehad, die angst voor de tandarts. Maar na twee wortelkanaalbehandelingen , ( waarvan één met complicaties ) en vele kronen etc, niet meer . Ik heb ook een hele fijne tandarts. Door er over te praten kan je je angst de baas worden. Vooral door het te gaan zien als iets waar je gewoon doorheen moet. En dat de echte pijn tegenwoordig niet meer nodig is , met verdovingen etc.
Dat gezegd hebbende , ik heb mijn vier verstandskiezen nog en ik zal deze vraag volgen, want ooit ben ik ook aan de beurt :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuus niet nodig. Je zit er toch mee? Fijn dat je het hier kwijt kan en dat er mensen zijn die er serieus op ingaan.

Het beste antwoord

Hoi, ik heb mijn kiezen in maart laten trekken en had van de kiezen boven wel een irriterende napijn. Zoals iedereen zegt pas op met wat je eet. Eet vloeibaar of zacht eten, spoel je mond elk uur met lauwwarm zout water,smerig maar het helpt, en koel het! Leg er een ijszak met theedoek er omheen op. Of haal erwten in huis en vries deze in een plastic zakje in. Als je dit op je wang legt vormt het vanzelf naar de dikte van je wang. Doe hier ook wel een theedoek omheen! Heel veel sterkte, neem lekker een dagje vrij om bij te komen en voor je het weet is het weer een maand geleden dat je het moest doen. Echt waar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en ik ben ook aan iedereen gaan vragen wat hun ervaringen waren.je hoort dan Superveel enge verhalen. Gewoon vergeten het is voor iedereen anders. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee. En zeg tegen de dokter dat je bang bent, ze stellen je meteen gerust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik heb toen een receptje gekregen voor Ibuprofen die wat sterker was dan de normale Ibuprofen. Heb daardoor nergens last van gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Baileyisme;

Tegen de napijn zijn prima middeltjes te krijgen, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Wat belangrijk is is om de eerste tijd te letten op wat je eet: dingen als maiskorrels, nootjes, zaadje en dergelijke kunnen in de nog niet gesloten holtes voor een boel overlast zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandkiezen zijn vaak vervelende rakkers die die (meestal) niet goed ontwikkelen, het verwijderen daarvan gaat zelden in één geheel maar moet dan in delen. Hoe meer schade er aan de kaak wordt aangericht hoe meer napijn er is. In geval van ontstekingen wordt het helemaal feest want dan werkt de verdoving ook niet goed.
Als het bij jou moet gebeuren....veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb in december mijn verstandkiezen onderin laten trekken onder narcose, tegelijkertijd trouwens ook alle andere kiezen onderin en bovenin (mn verstandskiezen bovenin was ik al kwijt) net als jij ben ik panisch voor de tandarts en met name voor het idee dat het pijn zou kunnen doen... Ik heb na de ingreep in het ziekenhuis een diclovenac zetpil gehad... In de auto naar huis heb eigenlijk gelijk 2 van die biggekop snoepjes opgesabbeld, geen centje pijn dus... Wel ben ik thuis even flink misselijk geweest... De volgende dag heb ik een paracetamol zetpil genomen en dat was het, de kaak is wel een beetje gevoelig, te vergelijken in mijn optiek met een schaafwondje, maar echte pijn zoals ik die kende van kiespijn, nee absoluut niet... Het is natuurlijk per persoon verschillend en het hangt af van iemands pijngrens maar ik vond het reuze meevallen... Mijn bovenste verstandkiezen zijn jaren terug tegelijkertijd bij de tandarts getrokken, van de ingreep niets gevoeld maar meer napijn gehad...

Zorg dat je paracetamol in huis hebt, je krijgt vaak een recept voor ibuprofen mee, zelf ben ik niet zo'n fan van NSAID pijnstillers maar dat is een persoonlijke keuze...

ALs jebang bent is het moeilijk om rustigte blijven, ik weet het maar het valt echt mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 3 van m'n 4 verstandskiezen kwijt, ik had wel de mazzel dat ze allemaal keurig doorgekomen waren en dus vrij moeiteloos getrokken kon wordenmet gewone verdoving).
Rechts zijn ze tegelijkertijd getrokken, waarvan ik me vooral het gesjor herinner en een naar gekraak _in_ m'n hoofd (het geluid waarmee ze uit je kaak komen dus). Toen de verdoving eenmaal uitgewerkt was, voelde ik wel wat pijn aan die kant, maar een paracetamol loste dat op.
Links de kies boven getrokken, dat gaat makkelijker dan onder overigens, doordat de tandarts er makkelijker bij kan. Weer gewrik, gesjor en gekraak. Er brak een klein puntje van de wortel af maar dat mocht gewoon blijven zitten. Ik was voorbereid op 'napijn', maar toen de narcose uitgewerkt was, voelde ik niets. Geen pijn meer gehad.

Als je kiezen niet zijn doorgekomen, zal er gesneden moeten worden, en dat zal op zich wat pijnlijker zijn. Maar altijd minder pijnlijk dan wachten tot het echt echt echt niet anders meer kan en je met een abces bij de kaakchirurg terechtkomt...

Sterkte in elk geval, en haal wat zacht eten in huis voor na alle gedoe, dat is wel zo prettig, en liefst ook wat dingen die je koel of koud kunt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je eerdere vraag over verstandskiezen al beantwoord. Napijn is nooit leuk natuurlijk, dat lijkt me logisch, maar je moet er niet te bang voor zijn. Ik heb dus ooit onder het mes van de kaakchirurg gelegen (plaatselijk verdoofd) en na afloop kreeg ik direct een recept voor pijnstillers mee. Toen ik na de ingreep naar huis ging had ik veel last van mijn kies/kaak, ondanks de verdoving, maar met de voorgeschreven pijnstiller was dat snel over. En geloof me, zodra je de kies of kiezen hebt laten trekken ben je zo opgelucht! De rommel is uit je lijf gehaald, zo moet je het zien. Rond blijven lopen met de pijn van een al (dan niet verrotte) verstandskies is vele malen erger dan de napijn; die duurt maar even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er misschien niets aan en misschien toch wel;

het valt echt mee.

Plan de volgende dag iets leuks (wel rustig natuurlijk), bijvoorbeeld dvd-tje kijken met vrienden of verwen jezelf met een mooi kado als het voorbij is.
13 jaar geleden
Tjee, je bent echt bang zie ik.
Nergens voor nodig. We leven in een land waar dit soort ingrepen heel deskundig gedaan worden en en -indien nodig- onbeperkt pijnstillers voor handen zijn die ook nog eens heel goed werken.
Probeer je niet te zenuwachtig te maken, want daar heb je meer last van dan van de pijn bij het verwijderen of de napijn. Neem de tip van de vorige antwoordgever mee : Zorg dat je zacht voedsel in huis hebt, zoals een gebonden soepje, wat yoghurt, appelmoes e.d.

Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik heb ook zo'n angst... mijn verstandkiezen zijn er allemaal uit, met verdoving.
Ik heb mijn angst geuit bij de tandarts.
Het was in een piep gebeurd. Je voelt dat de tandarts eraan trekt, maar dan klaar. Ik was ook erg bang voor napijn. Ik heb niets gehad, ook geen medicatie. Ik ben meteen gaan slapen toen ik thuis kwam.
Ja dat de verdoving eruit gaat, dat vond ik pijn doen.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders ik wel, bang voor de tandarts... Toch moet ik zeggen dat bijna alle ingrepen van de tandarts en de kaakchirurg me achteraf steeds erg meegevallen zijn. Sommige ingrepen kunnen een zwelling veroorzaken die een paar dagen duurt en voor de pijn en eventuele ontsteking kun je medicijnen gebruiken maar daarmee overleef je dat ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn verstandskiezen ook laten trekken. De verdovingsprik deed absoluut geen pijn, alleen een ongemakkelijk prikje. De kiezen waren er al uit voordat ik het door had. Daar voel je echt helemaal niets van. Napijn heb ik niet gehad. Ze hadden zakjes ibuprofen meegegeven, die ik braaf heb gebruikt, maar voor mijn gevoel eigenlijk helemaal niet nodig had.
Pijn kwam pas een half jaar later. Door het trekken waren er stukjes bot afgebrokkeld. Die stukjes zochten een weg naar buiten, dat voelde niet fijn.