Kan ik hier nog water in koken? zie foto

Ik het een leuk emaille keteltje gekocht bij de kringloop. Aan de binnenkant zitten wat vlekken. Het lijkt op een beschadiging met schimmel erop, echter die 'schimmelvlekken' krijg ik niet weg. Heb het keteltje al uitgekocht en met de afwasborstel gepoetst maar het gaat niet weg.
Kan ik hier nu nog wel water in koken (en opdrinken)? Of is dit slecht voor mijn gezondheid? En wat is daar dan precies slecht aan?
Een boel vragen in één vraag maar hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Een bevriende arts heeft mij verteld dat losgelaten deeltjes emaille (van pannen bijvoorbeeld) in het eten, slecht zijn voor de gezondheid. Daarna heb ik mijn nostalgische kookgerei naar de tuin verhuisd om plantjes in te zetten. Ik zou er liever geen voedsel of drank uit nuttigen. Zelfs als je het zeeft kunnen daar nog minideeltjes doorheen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Deze pannen worden gemaakt van zink met een laag emaille eroverheen.

Wanneer emaille beschadigd dan komt het zink tevoorschijn. Als je daar water in kookt en opdrinkt, jun je te veel zink binnen krijgen. Ik zou het niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er een leuk plantje in zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou er ook niets in koken om het later op te drinken. Het emaille is eraf en het metaal is gaan roesten, dus verhuizen naar de tuin en/of vensterbank van de keuken om er een kruidenplantje in te zetten, zie je het pannetje ook iedere dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de emaillelaag er af is zou ik het niet doen. Het zal geen schimmel zijn want dat groeit niet op metaal, maar als je te veel zink in je theewater krijgt is dat niet gezond. Gebruik het keteltje maar als siervoorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. De verhalen hierboven over zink, zijn bullshit, want zink smelt op het fornuis.
Als je deeltjes emaille binnenkrijgt, komen die vanzelf in de wc terecht.
Wat ik op de foto zie, is een heleboel kalk.
Zet je waterkoker maar eens een nacht vol met azijn, of nog langer.
Gooi er een paar flessen azijn tegenaan van 43 cent en gebruik je waterkoker nog lang en gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan vast wel... Maar ik zou het nooit doen! Wat een vies ding zeg! Lijkt wel een toiletpot. Bah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je KAn er op koken, maar het water zou ik niet meer drinken / het eten niet meer eten:

Emaille is een materiaal dat bestaat uit kiezelzuur, natrium boraat, menie en salpeter. Met metaaloxiden bepaalt men de kleur. Als men emaille poeder aanbrengt op bijv metaal en het daarna verhit van 720°C tot 880°C versmelten deze stoffen tot een glasachtige materie. Emaille kan worden aangebracht op aardewerk en op metaal. Deze techniek werd al in de 5e eeuw voor Chr. toegepast in Perzië en wordt nu nog steeds toegepast zowel voor kunstvoorwerpen als voor huishoudelijk en industrieel gebruik. Voor huishoudelijk gebruik is er een emaille ontwikkeld dat bestand is tegen thermische schokken ( pannen ). Kinder serviesjes van emaille hebben altijd wel een leuke uitstraling. Wel oppassen voor stoten. Emaille springt makkelijk los van de ondergrond en er ontstaan dan al snel roestplekken op het onderliggende metaal.

LET OP! Afgesprongen stukjes emaille zijn giftig wanneer dit in ons voedsel komt en wordt gegeten of gedronken.