Wat gebeurt er met je dag-nacht ritme als je heel lang geen daglicht ziet? Zoals de mijnwerkers in Chili?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar zijn proeven mee gedaan met mensen die geen daglicht konden zien en uit het contact met hun verzorgers/ proefnemers niet op konden maken welk uur van de dag het was.
Na verloop van tijd ontwikkelden ze een dagritme van ongeveer 25 uur per dag (hun dag). Dat zal ongetwijfeld per mens wat verschillen, maar mensen in een groep zullen denk ik wel hetzelfde ritme aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ritme wordt verstoord en dat heeft gevolgen voor lichamelijk- en psychisch welbevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk mens heeft een interne biologische klok, die zorgt ervoor, ook al blijf je heel lang in het donker, je wel de slaap en wakker ritme zal krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee tuurlijk niet, je word helemaal gek als je dagen lang geen idee hebt of het dag of nacht is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meis 26, ik moet je teleurstellen toch is het zo, je eigen biologische klok die zorgt wel voor een slaap en wakker ritme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slapen en waken gaat wel door, maar dat kan losstaan van daglicht - ik merk zelf dat ik helemaal niet in een 24-uursritme pas bijvoorbeeld. Als ik m'n gang kan gaan, schuif ik elke dag een paar uur op met slapen gaan.
De mijnwerkers hebben wel contact met de buitenwereld, dus er kan ze verteld worden of het dag of nacht is, maar dat begrip zal steeds abstracter voor ze worden denk ik, tot ze weer boven zijn...
Daglicht geeft je informatie over de realiteit, en niet weten hoe laat het is of wat voor weer het is, kan het bioritme verstoren.

Ook kunnen de ogen straks heel slecht of niet tegen het felle daglicht, heb ik gehoord toen ik de indrukwekkende docu zag over Natasha Kampusch, die maandenlang in een kelder opgesloten zat. Toen zij na een lange tijd weer buiten kwam, kon ze geen daglicht zien, het was even donker (voor haar) als in die kelder. Het heeft erg lang geduurd voordat haar ogen weer daglicht zagen en verdraagden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat zal dus ook het geval zijn bij de mijnwerkers, als ze over 4 maanden weer het daglicht in zullen stappen.