Kropgevoel in achterliggend zacht verhemelte (vóór de huig) Kent iemand deze kwaal?

Ik ben deze ochtend opgestaan met waarschijnlijk een slijmbal in het zacht verhemelte van mijn keel. Doet geen pijn ,maar geeft een zwaar kropgevoel .
Ik ga in ieder geval naar de dokter als het niet weggaat.
Wanneer ik het slijm wil optrekken in mijn mond...ontstaat er zoiets als een zak/stulping in mij verhemelte ( moeilijk om uit te leggen)
Maakt het slikken moeilijker , is een raar gevoel en heeft een licht verstikkingsgevoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja......ik ken deze kwaal

Het beste antwoord

klinkt een beetje als het 'globus-gevoel'.
erg vervelend en toen ik het had werd ik hel onrustig.
als het dat is, gaat het ook weer 'vanzelf' over.

sterkte ermee!

Bij het globusgevoel (globus nervosus) heb je het gevoel dat je een brok in je keel hebt, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Het kan zich zelfs zo erg uiten dat men denkt moeite te hebben met ademhalen. Ook kan het slikken bemoeilijkt wordt, waardoor men tegenzin krijgt om te eten.

Veelvoorkomende oorzaken zijn abnormale spieractiviteit of gevoeligheid van de slokdarm, uitdrogen van de keel door stress, angst, verdriet, woede of een andere sterke emotie, herhaald slikken of door een versnelde ademhaling. Vaak kan het globusgevoel verlicht worden door eten, drinken of huilen.

Het globusgevoel heeft echter meestal een psychische oorzaak en heeft een grillig patroon van komen en gaan. Wanneer het gevoel langzaam begint, constant aanwezig is en in de loop van de tijd steeds erger wordt, kan er een andere oorzaak aan ten grondslag liggen. Hierbij kan gedacht worden aan een ziekteproces in de keel of de maag, waarbij het doorslikken van voedsel en later ook gewichtsverlies tot de symptomen behoren. Deze aandoening komt meestal voor bij personen van 40 jaar en ouder.

Belangrijk is, dat je beseft dat het globusgevoel meestal een kortstondige reactie is op spanning, emotie of boosheid en het slechts in zeldzame gevallen ernstig is. De klachten kunnen vaak al afnemen door het doen van ontspanningsoefeningen.
Als het gevoel meerdere dagen blijft bestaan, eten nog steeds bemoeilijkt is en de oorzaak in de keel of de slokdarm ligt, kan je het beste contact opnemen met je arts. Deze zal dan indien dit wenselijk is, overgaan tot verder onderzoek. Probeer dan wel eerst na te gaan of er ook andere verschijnselen aanwezig zijn zoals: pijn, benauwdheid, koorts, braken, ophoesten van slijm e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor alle vreemde dingen met bobbeltjes en bultjes niet wachten maar direct de huisarts raadplegen en niet wachten op een bevredigend antwoord op dit forum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hier niets aan toe te voegen +1
Je hoort dit verhaal van vele kanten. Ik heb nog van niemandgehoord dat de dokter een medicijn had. Maar ga zelf even naar de dokter om het te laten controleren.