zou je stoppen met roken als je wist dat het effect direct merkbaar zou zijn?

hier bedoel ik mee dat de gevolgen op korte termijn al te zien zouden zijn. Nu heeft iederen zoiets van; tja dood gaan we allemaal, het ligt allemaal nog zo ver weg.

Toegevoegd na 2 minuten:
of misschien als je weet dat het 100% zeker is dat je eraan dood gaat ipv bv 30%, zullen mensen echt stoppen met roken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor iets in je stem,Loenie....

Het beste antwoord

Roken is een verslaving. En een kenmerk van verslaving is, dat je hoofd aangeeft het nodig te hebben, no matter what.
Wat de gevolgen ook mogen zijn, het consumeren is belangrijker dan de mogelijke gevolgen.
Zo zit het ook met roken.

Al zou het effect van stoppen met roken direct merkbaar zijn, dan nog zal je blijven hunkeren naar de stof in de sigaret die de verslaving veroorzaakt.
Daarom is het ook zo moeilijk om te stoppen!

Je weet dat stoppen met roken de kans op kanker en hartaandoeningen enorm verkleint. Toch is dat niet voldoende om je over de 'streep' te trekken.
Dat zegt al genoeg.

Kortom: De verslaving is sterker dan het vooruitzicht op een gezonder lijf. Ook als de kenmerken daarvan zich sneller zouden manifesteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja ik denk t wel, 9 van de 10 mensen die roken en longkanker wordt geconstateerd stopt direct. Dus als je het gelijk zou merken of op korte termijn zal je niet beginnen. Er blijft natuurlijk een percentage mensen die daar zelf schijt aan hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja het is een blijft een verslaving, ik ken een moeder van een maat van mij, zij heeft al 2 keer een hart aanval gehad en andere ingrepen doordat ze zoveel rookte. . .ze moest stoppen anders had ze niet lang meer te leven. . .maar dat deed ze niet. . rookt nog steeds. . .dus ik denk niet dat het zo is, de verslaving is meestal sterker dan de drang om gezonder te leven en te stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
idd, +
Een verslaving is te vergelijken met gevangenschap. Een gedetineerde weet waar hij (lees ook 'zij') aan toe is. Het is een soort sleur met een verminderde zeggenschap over het eigen leven. Slaagt zo'n gevangene erin om even van de vrijheid te proeven dan smaakt dat naar meer. Geldt ook voor roken. Niet zozeer de gezondheidsrisico's maar het gevoel van vrijheid dat/als het lukt, motiveert om te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik denk dat er ook positieve effecten op korte termijn zijn hoor. Ze zijn misschien niet zo groot als "langer leven" maar toch. Van mensen uit mijn omgeving die gestopt zijn hoorde ik al na een paar dagen "ik heb meer lucht", "ik hoest minder", "het eten smaakt stukken lekkerder" enz. Kleine effecten maar toch positief :-).

Toegevoegd na 12 minuten:
Maar of dit alleen genoeg is om te stoppen denk ik niet, per slot is het een verslaving. Misschien is het wel een stimulans om te stoppen als je bedenkt dat de driedelige grijze pakken in de directies van de sigarettenfabrieken verslavende stoffen in sigaretten doen om je geld uit de zak te kloppen. Ze verdienen miljoenen aan jóu en dat zou je eer te na moeten zijn. Daar ben je toch veel te waardevol voor. Kom op, je laat je toch niet kisten door zo'n stelletje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee absoluut niet!
Gewoon lekker doorpaffen tot het lichtje echt uitgaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik ben direct gestopt toen ik pijn in mijn been kreeg en de dokter zei dat het door het roken kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rook, en als ik zou stoppen weet ik dat ik het meteen zou merken.
Je merkt het aan de hoeveelheid lucht. die je meer krijgt. Je merkt het aan je portemonnee en je merkt het aan de kilo's die er meteen aankomen.
Dat laatste is voor mij de reden om het nog uit te stellen.