Vervang zoveel mogelijk de dierlijke vetten door plantaardige vetten. Vette vis is ook ok.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarmee gaat je HDL omhoog, en je LDL omlaag. Hetgeen gunstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet zelf gaan experimenteren metallerlei vetten en pillen, maar gewoon even aan je huisarts vragen, hoe belangrijk het is dat die waarde omhoog gaat, en hoe je dat zo gezond mogelijk doet
anneliez
13 jaar geleden
In ieder geval moet je eerst nagaan of je iets mankeert want cholesterol is geen ziekte maar een stof die je hard nodig hebt. Waarom ben je eigenlijk geprikt? Heb je bijvoorbeeld hoge bloeddruk, diabetes, hartklachten of overgewicht? Wat is je leeftijd? Wat is er nog meer nagekeken in je bloed?

Een enkele laboratoriumwaarde zegt weinig tot niets. Dat geldt zeker voor de bloedlipiden, in de volksmond 'cholesterol' genoemd. De streefwaarden worden voortdurend aangepast onder invloed van de farmaceutische industrie. Eerst moesten we een zo laag mogelijk totaal cholesterol hebben. Vervolgens een laag LDL en toen weer een hoog HDL. De laatste paar jaar wordt er weer meer gekeken naar de ratio, de verhouding tussen HDL en LDL en er gaan stemmen op om het VLDL erbij te betrekken.