Waarom is kristalsuiker minder goed voor je dan natuurlijke suikers?

Minder kans op overgewicht met natuurlijke suikers? Of is een echte appel of banaan nog beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Kiwi
2. Bessen: bosbessen, aardbeien
3. Sinaasappelen
4. Pruimen
5. Kersen

Deze fruitsoorten zijn allen rijk aan vitaminen, mineralen en fytostoffen, terwijl ze weinig calorieën bevatten en laag scoren op de glycemische index, waardoor ze ideaal zijn indien je op je gewicht let en je suikerspiegel onder controle wil houden.

Nuttige suikers zijn natuurlijke suikers die je in producten vindt die ook andere nuttige stoffen (vitamines en mineralen) bevatten. Bijvoorbeeld fructose in fruit en lactose in melkproducten.
* Toegevoegde suikers zijn kristalsuiker of rietsuiker in producten die verder geen of nauwelijks nuttige stoffen (vitamines en mineralen) bevatten. Met andere woorden: lege calorieën. Bijvoorbeeld suiker in frisdrank, koek, snoep, gebak en toegevoegde suikers in je koffie en thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kristalsuiker is pure suiker. Bij de andere suikers zoals bruine suiker of suikers verpakt in vruchten zitten nog additionele, gezonde voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geraffineerde 'Suiker' is niet zo gezond omdat hij te veel bewerkingen heeft ondergaan, waardoor al de vitaminen zijn verloren gegaan. Daarom is deze zo wit van kleur en is daardoor een dood voedsel geworden. Inplaats van ons lichaam te bevoorraden aan vitaminen, breekt witte geraffineerde suiker deze nog af.
Ons lichaam heeft wel 'Suiker' nodig, en is zelfs zeer noodzakelijk voor de vertering van voedsel, en om het bloed te bevoorraden. Maar omdat er in de meeste fruitsoorten en sommige groenten al natuurlijke suikers zijn aanwezig, en in onze voedingsmiddelen suikers zijn verwerkt, krijgen we al ruimschoots voldoende suikers binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kristalsuiker is één van de vele suikers die in "natuurlijke" suiker zitten. En natuurlijke suiker is één van de vele ingrediënten die in natuurlijke voedingsmiddelen zitten.

Dat betekent dat kristalsuiker puur natuur is, maar wel heel erg eenzijdig. Het is beslist niet ongezond, zolang je maar zorgt dat je al die andere stoffen ook binnenkrijgt.

Vergelijk het met vitamine C (de pure vitamine C, een vloeistof). Daarvoor kan ik precies hetzelfde verhaal houden:

Vitamine C is één van de vele vloeistoffen die in "natuurlijke" vruchtensap zit. En natuurlijke vruchtensap is één van de vele ingrediënten die in natuurlijke vruchten zitten.

Dat betekent dat vitamine C puur natuur is, maar wel heel erg eenzijdig. Het is beslist niet ongezond, zolang je maar zorgt dat je al die andere stoffen ook binnenkrijgt.

Je ziet: kristalsuiker staat tot natuurproduct als vitamine C staat tot vrucht.

Neem gerust kristalsuiker / vitamine C, maar overdrijf niet. Je hebt het niet nodig als je al gevarieerd eet, maar als je wat extra eet, kan dat geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al toen ik weer eens iets over suiker las, dan krijg je weer met Rotaluclac temaken, en het is ook zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik zie dat veel onzin wordt geschreven. Da's op zich niet erg, maar wat krijg je: mensen gaan erin geloven, en gaan dan naar bedenkelijke therapeuten die al even bedenkelijke therapieën voorschrijven. Daar verdienen die types veel geld mee. Niet terecht, vind ik, want je verdient geld met pure misleiding. Daar komt bij dat je mensen wegtrekt bij artsen die wel iets voor ze kunnen betekenen. En dan wordt het gevaarlijk. Ik heb dat in mijn eigen omgeving gezien. Triest verhaal. Vandaar dat ik dit soort gebrekkige informatie wil rechtzetten. Verder klopt het natuurlijk wel dat pure suiker nu niet bepaald een voedingsstof is waar je iets aan hebt. Meer dan een smaakmaker en een caloriebom is het niet. Maar het is beslist niet gevaarlijk, en dat is wat ik maar even wil noemen. Of begin ik hier al de reputatie van boeman op te bouwen? Dat valt heel erg mee, hoor - ik wil alleen maar helpen door tegenwicht te bieden aan vage types.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over extra vitamines: niet nemen als je aan sport doet! Zie http://www.dnews.de/wissenschaft/37325/vitaminpillen-bremsen-positive-wirkung-von-sport.html . (Ook als je niet aan sport doet: geen vitamines nemen, ook niet de zogenaamd onschadelijke.)