Ga je minder zweten naarmate je een betere conditie krijgt?

Als je energie verbrandt ga je zweten, maar als je een betere conditie hebt, wordt je hartslag iets lager bij dezelfde inspanning, toch? Dus, ga je minder zweten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Als je gaat sporten wordt je lichaamstemperatuur hoger. Training zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur minder stijgt, door de 'drempelwaarde' voor zweten te verlagen (= je gaat eerder zweten) en de 'sensitiviteit' te verhogen (= je gaat meer zweten).
Dit is gunstig, want zo kan je lichaam de overtollige warmte die tijdens inspanning geproduceerd wordt sneller en beter kwijt raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat ik ook altijd heb begrepen: hoe beter je getraind bent, hoe _sneller_ je begint te zweten.

Andere antwoorden (3)

klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik weet niet of dat zo is. Toevallig las ik laatst in de krant (kan het online helaas niet terugvinden) dat het slecht is voor je hart als je (te) weinig zweet. En toen werd er expliciet bij vermeld dat zelfs topsporters (toch hele gezonde mensen die over het algemeen veel zweten) last hadden van hartproblemen door te weinig transpiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zonder bronnen is het op zijn minst een apart verhaal.
Je gaat zweten om de themperatuur van je lichaam te verlagen. Hoe groter de inspanning, hoe hoger je themperatuur. Bij een erg slechte conditie, is ook een kleine inspanning al een grote! Dus begin je al te zweten bij een kleine inspanning Bij een optimale conditie is je hartslag lager, je spieren hebben voldoende energie, je themperatuur wordt minder hoog dus zal je minder zweten Ook goed te merken aan je ademhaling, bij een slechte conditie en inspanning, ben je zo buiten adem, terwijl bij een goede conditie je ademhaling vrijwel niet veranderd en je ook vrijwel niet zweet.