Hoe komt het dat de ene persoon het bij de zelfde tempratuur wel koud krijgt en de ander niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de doorbloeding; hoe betere doorbloeding, hoe minder last van kou. bv door koude afgewisseld door warmte komt de doorbloeding op gang, dus iemand die van buiten (kou) naar binnen gaat, gaat meestal helemaal gloeien. Door lichaamsbeweging gaat het bloed ook sneller stromen en heb je het ook snel warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aanvulling van mijn kant als het mag...:) de balans in je lichaam/leven is ook belangrijk, daardoor bevordert ook je doorbloeding...dus ook je weerstand...

Andere antwoorden (4)

Wat de een als behaaglijk ervaart kan de ander steenkoud vinden. Dit heeft meerdere oorzaken.
Iedereen heeft een soort van interne thermostaat, deze geeft aan of we het koud of warm hebben, zodat we hier van op de hoogte zijn ernaar kunnen handelen. Dus naar warmere plek gaan enz. Als ons lichaam ons niet zou waarschuwen was onze soort allang uitgestorven.

Dat de ene mens beter tegen hitte/ kou kan heeft ook evolutioneel gezien voordelen, variatie is goed het help ons overleven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Stel je voor morgen komt er een nieuwe ijstijd aan, de echte bikkels overleven mensen die het beste tegen extreme kou kunnen, de rest sterft.

Tegen de tijd dat de ijstijd voorbij is worden andere eigenschappen zoals het tegen warmte kunnen weer belangrijk. Deze eigenschappen gaan zich dan weer meer ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
magere mensen hebben het ook vlugger koud en mensen die veel in de buitenlucht werken hebben het vlugger warm tja er kunnen zoveel redenen zijn denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dunne mensen hebben een dunere beschermlaag tegen kou, (minder spek) maar je krijgt het ook sneller koud als je weerstand wat afgenomen is.
Ook krijg je het minder koud als je veel buiten werkt, bouwvakkers kunnen over het algemeen beter tegen kou dan kantoormensen.
Dat zal met gewenning te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij ook zo'n dune huid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles aan mij is TE dun dus ook mijn huid, dus ja een enorme koukleum.
Als mijn buuf nog in een hemdje loopt trek ik mijn vest alweer aan, zucht.
Oke ik ben 18 dus geen idee of mijn antwoord klopt.

maar volgens mij ervaart iedereen het anders omdat iedereen een ander gevoel heeft. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha....beste Equal, er zijn personen die veel volwassener zijn als jouw leeftijd...die er ook gerust af en toe naast zitten hoor. Niets met leeftijd te maken, we kunnen allemaal leren van elkaars antwoorden toch?...Enne...jouw antwoord is helemaal zo gek nog niet!! :)