Heeft een mens meer aan EQ (Emotie Quotiënt)of aan IQ (Intelligentie Quotiënt) in deze maatschappij?

Er zijn mensen die zeer goed met anderen overweg kunnen, zeer sociaalvoelend zijn en alles voor elkaar krijgen. Toch zijn er ook mensen die veel weten maar sociaal niks klaarspelen. Waar kom je verder mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeg ik ook al een tijd geleden: http://www.goeievraag.nl/vraag/eq-even-belangrijk-iq.19243

Antwoorden (3)

Ik denk, dat het heel erg afhangt van het soort werk dat je graag wilt doen, en hoe jij in de wereld wilt staan.
Ik geloof wel, dat er de laatste 10 jaar een verandering te bespeuren is, dat menselijkheid, inlevingsvermogen en sociaal-vaardig zijn belangrijker geworden zijn.
Vóór die tijd was het erg zakelijk en winstbejagerig, met ellebogen werken en omhoog komen door omlaag te trappen.
Dat wordt nu niet meer gewaardeerd: een bewijs ervoor, dat we met z'n allen wat meer spiritueel en wat minder materialistisch aan het worden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk te weten, dat een aardig dosis van allebei heel handig is. Hoog IQ zonder EQ is bijzonder lastig. Bij nader inzien wellicht erger dan andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze maatschappij heeft de mens het meest aan een laag IQ en een laag EQ. Wat het eerste betreft, zijn er goede opvangmogelijkheden en wordt er goed voor je gezorgd en wat het tweede betreft, je hoeft je nergens meer aan te storen, wordt nergens ongelukkig van, je kijkt je filmpjes, je drinkt je drankjes, je leeft je leventje en voelt geen enkele noodzaak om ook maar iets aan het leven te verbeteren.