Kan ik pfeiffer hebben als ik iemands lipgloss gebruik die besmet is?

Zij vroeg dus aan me wil je lipgloss en een vriendin van mij had het al gedaan dus ik dacht dat er niks mis mee was want zelf zei ze er ook niks erover, dus gebruikte ik het.
Maar even later hoorde ik dat ze die ziekte dus had...

Ik vroeg net aan haar of ik besmet kan raken en zei zij nee want ze had het niet meer ofzo of dat ze mensen niet meer besmet kan raken.
En iemand zei dat ze pfeiffer een paar jaar geleden had opgelopen.

Dus kan ik het dan krijgen en kan je er verder ook iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het houdt je wel bezig hè? Misschien dat dit de zorgen een beetje wegneemt: grote kans dat je al pfeiffer hebt gehad als kind. En daar helemaal niets van hebt gemerkt. En daardoor niet opnieuw besmet kunt raken en er niet opnieuw ziek van kunt worden.

Antwoorden (3)

Na mijn verkeerde antwoord eerder vandaag, ja, dat kan. Pfeiffer wordt blijkbaar overgebracht door speeksel. En op die lipgloss kan speeksel van de zieke zitten die jij nu weer binnen hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan. Een schoolvriendinnetje had het, en ik mocht haar lippenbalsem dus ook niet gebruiken. Speeksel kan de ziekte overdragen en op je lippen zit speeksel en.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo MissPizza,
Als je vriendin geen pfeiffer meer heeft is er niets aan de hand en kun je ook niet door haar besmet raken !

Groeten Leonard