Bovenstaand antwoord klopt niet. Als je nog aan de pil bent, kun je gewoon een zwangerschapstest doen, en de uitslag is betrouwbaar. Of het je stopweek is maakt niets uit. Een zwangerschapstest signaleert namelijk de aanwezigheid van het zwangerschapshormoon hCG, en dat is niet één van de hormonen die in de pil zit (ongeacht merk).

Wat wel lastig is als er iets misgaat met de pil, is dat je niet weet wanneer er precies een eisprong geweest kan zijn, waardoor je ook niet weet wanneer je een test kunt uitvoeren. Op de verpakking staat namelijk 'vanaf de eerste dag van de gemiste menstruatie', wat in feite betekent vanaf 14 dagen na de eisprong.

Als je een test te vroeg uitvoert, kun je een vals negatief resultaat krijgen; de test zegt dat je niet zwanger bent, terwijl je dat wel bent. Als je een positief resultaat krijgt, betekent dat wél echt dat je zwanger bent.

Als je denkt dat je zwanger bent door een bepaalde keer seks, dan kun je het beste een dag of 20 daarbij optellen, dan zou een zwangerschapstest betrouwbaar moeten zijn. Als je niet weet wanneer je zwanger zou kunnen zijn geraakt, kun je ook nu testen en over een week of twee weer, voor de zekerheid.