Weet iemand een goede techniek om in slaap te komen als je NIET kunt slapen

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan gaan lezen, dan worden je ogen moe en val je makkelijker in slaap.

Er zijn verschillende mogelijkheden, waar ieder natuurlijk weer anders op reageert: - vooral ontspannen je bed in, dus van te voren een eind wandelen, of - een warme douche - een flinke kop warme thee en ga vooral niet met een hongergevoel naar bed - juist geen alcohol drinken, daar slaap je onrustig van - in bed nog even heerlijk lezen of tv kijken - wat ik zelf doe is op mijn mobiel naar de radio luisteren, b.v. "met het oog op morgen", je zakt dan op een gegeven moment in slaap en trek je vanzelf je oortelefoontje wel uit. Succes. PS. Laat het vooral geen obsessie worden, want dan lig je helemaal opgefokt in je bed. Het komt vanzelf wel.

Ik luister naar met het oog op morgen nadat ik in een warm bad ben geweest. Glas warme anijsmelk. Zorg dat voor je haar bed gaat je minstens 30 minuten niet naar een scherm heb gekeken.

besluiten wakker te blijven en koffie zetten, de nacht er op slaap je dan super.

Om goed te kunnen slapen is het het beste om iedere avond op dezelfde tijd naar bed te gaan. Je lichaam zal er aan wennen. En als je niet kunt slapen,een glas warme melk,of een kop groene thee met honing ,dit is ook enigzins rustgevend.

Een stevige borrel. Alleen.... dan moet je weer naar beneden om het te halen, en je bed is net zo lekker warm.

Zorgen dat je een beetje een vast ritme hebt indien mogelijk. Zorgen voor een vast ritueel voor het slapen gaan. Lezen kan helpen, maar als het boek te spannend/meeslepend is kan het je juist wakker houden. Een orgasme kan soms helpen, maar ook hier: soms word je er juist wakker en actief van. In elk geval is de beste methode zo ontspannen mogelijk gaan slapen, en niet in bed gaan liggen als je (nog) niet moe genoeg bent. Als ik merk dat ik gespannen in bed lig (gedachtes tollen door m'n hoofd, ik moet almaar denken aan wat er morgen allemaal moet etc.), dan helpt het om te zorgen dat ik zo lekker mogelijk lig (niet te warm/koud, geen plooien onder me en dergelijke), handen op m'n buik, bewust rustig en diep ademhalen en me voorstellen dat ik op een duintop zit, wind in m'n haren, meeuwen op de achtergrond, golven in de verte... Elke keer als je afdwaalt domweg opnieuw beginnen. Als je echt niet in slaap komt kun je beter even uit bed gaan, anders blijf je toch maar liggen malen. Ben je iemand die vaak 'dat moet morgen beslist nog even'-dingen bedenkt: leg een kladblok en pen naast je bed en leer je aan dat je die dingen opschrijft, dan weet je zeker dat je ze niet zult vergeten morgen en kun je ze voor nu uit je hoofd zetten.

Mediteren en je hoofd leeghalen. Niet in slaap kunnen komen betekend vaak dat je aan het piekeren bent. Waar denk je allemaal aan? Wat zijn je problemen?

Om in slaap te vallen probeer ik Sudoko's op te lossen die nét even te moeilijk voor me zijn :) Er is dan ook geen ruimte om te liggen piekeren. Bij mij werkt dat voortreffelijk, zzzzz......

Wat mij helpt (duurt wel even als je het goed wil doen!) is het volgende: je ligt op je rug, je armen en benen iets uit elkaar (losjes liggen zeg maar). Dan ga je je concentreren op bv. je linker grote teen. Visualiseren. Je zal merken dat de teen gaat tintelen en warm wordt (ja ik gebruik deze techniek ook wel 's winters). Dan ga je de rest van de tenen af, de hele voet. Dan naar de rechterkant. Zo ga je je hele lijf af. Op deze manier ontspan je je lichaam. Nogmaals, het duurt even maar de incidentele keer dat ik het nodig heb en toepas, werkt het wel. Je 'dwingt' jezelf als het ware om je hoofd leeg te maken en je te concentreren op je lichaam dat moet ontspannen om uit te kunnen gaan rusten. Er is dan dus geen plaats meer voor andere gedachten, gepieker, etc. Succes!

Bronnen:
Eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100