Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is min 8 slecht

ik bedoel je ogen van de sterkte -8

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
jc54
13 jaar geleden
Is nog te goed voor een hondje...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Met -8 zie je zonder bril/lenzen nagenoeg niets scherp (spreekwoordelijk geen hand voor ogen).
Het kan nog slechter maar -8 is al redelijk ver (bijziend).
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Een sterkte -8 is wel fors, je zult waarschijnlijk zonder bril of lenzen in de verte alleen maar vlekken zien. Het betekent wel dat je altijd een bril zal moeten dragen. Ikzelf heb -2 en -2,5 en ik zie zonder hulp al behoorlijk slecht, ik kan borden niet lezen (ik was eens mijn lens verloren, en had geen reservebril). De goede tram naar huis vinden was toen al lastig. Dus met -8 zal dit nog vele malen erger zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min 8 is veel. Slecht is het niet lijkt me, het is niet ongezond. Vroeger herkende je zulke mensen aan jampotglazen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-8 is best een sterke afwijking. Maakt dat je zonder bril of lenzen niet veel zal kunnen zien.

Bij medische keuring voor bepaalde beroepen, zoals politieagent of piloot is bepaald dat -8 een te sterke afwijking is, om door de test te komen. Je zou kunnen zeggen dat je te slechte ogen hebt, als je een afwijking hebt van -8.

In het normale dagelijkse leven is de afwijking echter heel goed te compenseren met bril of lenzen. Evt met een sportbril, met van die lussen om je oren ( wordt ook wel ziekenfondsbril genoemd in de volksmond) die je dus echt bijna niet kan verliezen. Je kunt er dus heel goed mee leren leven.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding