Mensen krimpen op de duur, hoe zit dat met dieren? krimpen die ook naarmate ze ouder worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat dan ook zo raar is bij mensen...dat oren en neus wel blijven doorgroeien..! Zou dat bij dieren ook zo zijn. (leuk voor een teckel of een bloedhond ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn dieren.

Antwoorden (3)

ik vermoed dat ook bij dieren het kraakbeen tussen de wervels aan slijtage onderhevig is, maar in mindere mate, omdat ze niet rechtoplopen, en er dus minder druk op staat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Dieren worden 'mager' en stram, als ze heel oud worden.
Hun spieren verslappen, en de vetvoorraden in hun lichaam valt weg, zodat het dier meer een zichtbaar skelet krijgt.
Bij paarden zie je dit bijv. aan het hoofd, boven de ogen : daar is altijd een holte, maar die wordt duidelijker naar mate het paard ouder wordt. Ook bij de achterhand en langs de ribben en de ruggegraat zie je meer de botten, ook al is het dier niet vermagerd. Vaak wordt de rug ook steeds holler, vooral als er bij een oud paard (boven de 20) nog regelmatig op gereden wordt.
Bij een hond kan je het, behalve bij de zeer kortharige rassen, vooral voelen, als je met je handen langs het lichaam gaat, langs de ribben, het borstbeen, en ook hier de achterhand. Vooral bij grote rassen verliezen veel honden hier ook spierkracht : kunnen bijna geen trappen meer lopen, en in/uit de auto springen wordt helemaal onmogelijk.
Ook hier zie je veranderingen in de snoet, behalve de ouderdomsstaar in de ogen valt de snoet in, en vallen de ogen dieper in hun kassen.

Omdat dieren geen rechtoplopende wezens zijn, zie je dus geen krimp in de hoogte van het dier, maar het krimpt dus wel degelijk, net als wij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is gewoon 1 van de vele diersoorten. Zou wel erg vreemd zijn als de mens als enige krimpt bij het ouder worden. Het is een gevolg van veranderingen in celopbouw en afbouw verandering over je leven heen.