Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je veel nadenkt, verbrand je dan ook meer Calorieën?

Als je veel nadenkt, word je moe. Nadenken vergt dus veel energie. Is het dan ook zo dat je -als je veel nadenkt- meer calorieën verbrand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

hahaha leuke vraag!

maar de vermoeidheid na veel nadenken is geestelijke vermoeidheid.
de vermoeidheid na het trainen is lichamelijk.
na veel nadenken heb je ook geen spierpijn de volgende dag toch?

het ideale is natuurlijk het afwisselen van deze 2 op een dag.

Toegevoegd op 02-05-2009 16:28:02
dus nee je verbrand niet meer calorieën dan normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha nou als dat waar zou zijn, zou ik een graatmager iemand zijn weet je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Er worden dan meer neuronen 'afgevuurd' in de frontale kwabben en dat kost energie, die wordt opgenomen uit glucose.
Een groot deel van de glucose in je lichaam wordt gebruikt door de hersenen, waarvan men schat dat ze ca. 100 Watt gebruiken. Als je hard denkt een beetje meer....
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Jazeker! Net zoals je als zegt, nadenken vergt energie. En ja, er worden dus meer calorieën verbrand. Het is niet voor niks dat de meeste mensen na een dag hard werken/leren honger hebben. Zeker als je onder nadenken ook de volgende punten rekent: informatie opnemen, verschillende prikkels verwerken etc., verbranden we calorieën tijdens het denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere hersenactiviteit, dus ook denken, vraagt om energie... Denken verbruikt in ieder geval glucose, meer nadenken vraagt dus meer voeding/energie, maar in hoeverre er tijdens het denkproces meer energie wordt verbruikt dan bij andere (hersen)activiteiten is niet mij ook nog niet helemaal duidelijk...

Misschien kun je hier het antwoord vinden op je vraag:

http://www.nedworks.org/~niels/stofwisseling/index.html
Stofwisseling voor beginners en gevorderden
'Hoe je lichaam energie gebruikt, opslaat en verbrandt'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel: 'zenuwenlijders' zijn vaak ook mager!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele dag grote ergenis hebben kan heel veel energie kosten. Aan het eind van zo'n dag ben je dood moe. Maar ook een hele dag kwaad zijn zonder het op te lossen kost veel energie, of een traumatische ervaring met schokkende dingen kost zeer veel energie, mensen die dit meemaken zijn soms dagen helemaal lam geslagen. Ergenis, kwaad worden en een traumatische ervaring doe je ook met je hersenen! Dus nadenken kost energie, dus ook calorieen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeee nee nee ;-)
Ook als je niet nadenkt, verbruiken je hersenen energie. Sterker nog, volgens mij kun je het denken niet stopzetten. Diep nadenken is dan ook een tamelijk abstracte term.

Maar de meeste energie verbruiken wij om ons warm te houden, en om te bewegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je rustig zit, of slaapt werken je hersenen. Meer dan 90 % van de hersencellen is voordurend bezig met het verwerken van binnenkomende signalen van de zintuigen en van het eigen lichaam, en het verzenden van commando's aan de organen. De totale hoeveelheid calorieen die je hersenen gebruiken neemt dan ook niet meetbaar toe of af door te denken. Als je calorieen verbrandt, heb je daarbij zuurstof nodig. Bij beweging merk je dat doordat je sneller en dieper gaat ademen. Ik heb nooit gemerkt dat ik sneller of dieper ga ademen als ik heel hard nadenk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding