voor de mannen onder ons:prostaat

hoe merk je dat je prostaatproblemen hebt. wat zijn symptomen en waar moet je op letten bv betreffende prostaatkanker,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Er zijn allerlei soorten prostaatproblemen, zie de bronnen.
Het bekendste prostaatprobleem is BPH, Benigne Prostaat Hyperplasie, oftewel vergroting van de prostaat. Dat kan klachten geven zoals moeilijk kunnen (dóór)plassen of langer dan vroeger nadruppelen, maar dat hoeft niet.
BPH treedt bij veel mannen op, als je klachten hebt is het slim om naar de dokter te gaan, die kan met een rectaal toucher voelen of de klier inderdaad vergroot is, waarop je eventueel behandeld kunt worden. Als je te lang wacht daarmee, kan het zijn dat er complicaties optreden, bijvoorbeeld doordat er urine achterblijft in de blaas waardoor je blaasontsteking kunt krijgen.
Op Urolog staat een vragenlijst waarmee je kunt bepalen of een bezoek aan de huisarts verstandig is: http://www.urolog.nl/urolog/php/testned.php?&&lng=nl

Prostaatkanker krijgen de meeste mannen, als ze tenminste oud worden. Gelukkig is het een kankervorm die doorgaans zo langzaam groeit dat veel mannen nooit last krijgen van deze ziekte.
Omdat je er weinig van merkt, gaan er wel stemmen op om mannen van middelbare leeftijd en ouder regelmatig te controleren, maar voorlopig gebeurt dat nog niet. (Misschien ook omdat de 'winst' van zulk onderzoek beperkt is omdat je vooral meer gevallen zult vinden maar eerder en vaker ingrijpen op zich niet leidt tot minder ziekte en overlijden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt niet zo dat als mannen maar langgenoeg zouden leven ze allemaal prostaatkanker krijgen. Dat is niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat er ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je reactie niet alleen over prostaatkanker gaat!

Andere antwoorden (6)

Prostaatkanker symptomen
Een vroeg stadium van prostaatkanker geeft gewoonlijk geen symptomen en daardoor wordt het vaak in een later stadium vastgesteld. Symptomen van een verder gevorderde ziekte zijn onder meer:

•Zwakke of onderbroken urinestraal
•Regelmatig moeten plassen
•Moeilijkheden bij het plassen
•Bloed in urine of zaad
•Pijn of brandend gevoel bij het plassen
•Impotentie
Prostaatkankercellen kunnen zich losmaken van de tumor en zich verspreiden naar andere delen van het lichaam, vooral naar de botten van de heup en de onderrug. Als dit gebeurt kunnen mannen pijn in de botten krijgen.

Meer dan 70% van de mannen met prostaat kanker is boven de 65
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen prostaatkanker

Vaak urineren, sterke aandrang, vertraagde of onderbroken urinestroom; nadruppelen.
Pijnlijk urineren.
Bloed in urine.
Pijnlijke ejaculatie.
Pijn in bekkenstreek of onder in de rug.

Symptomen prostaatontsteking

Koorts en rillingen (acuut).
Moeilijk, frequent urineren; sterke aandrang.
Pijn of bloed bij urinelozing.
Vol gevoel in de blaas.
Pijnlijke ejaculatie, bloed in sperma of impotentie (chronische prostaatontsteking)
Pijn in bekken of onder in de rug.

Symptomen prostaatvergroting

* Vaak urineren, sterke aandrang, vertraagde of onderbroken urinestroom, nadruppelen.
* Pijnlijk urineren.
* Bloed in urine.
* Verschillende malen hevige aandrang ’s nachts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je vaak moet plassen,dat er geen druk op de urinestraal zit,dus dat het lang duurt voordat je klaar bent met plassen.Als je hiet last van heb,ff dokter bellen.Maar natuurlijk niet als je pas 1 dag deze problemen hebt.Er staat wel bij je vraag:"voor mannen",maar ik mag toch ook antwoorden,of niet,lol?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik ben geen man en weet niet of ik antwoord mag geven. Zo niet dan laat je hem maar verwijderen.
Ik heb vaak mannen op mijn spreekuur met deze klachten.
Wanneer ze vaak moeten plassen, erg moeten persen en de plas moeilijk weg kunnen krijgen of een druppelplas hebben dan denk ik direct aan klachten aan de prostaat. Ook het gevoel dat je blaas na het plassen niet leeg is geeft aan dat je serieus klachten hebt.
Wanneer je naar de huisarts gaat doet deze vaak een rectaal onderzoek om te voelen of de prostaat ook erg om de plasbuis ligt.
Kanker aan de prostaat wordt vaak geconstateerd als er onderzoek wordt gedaan naar bovenstaande klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige toelichting betreffende de 2e alinea is hier toch wel op z'n plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk spreekuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn werk heb ik dagelijks spreekuur ( als bij de huisarts) waarbij deze en natuurlijk vele andere klachten bij mij langs komen.
Bloed in je urine en/of pijn tijdens het plassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste antwoorden zijn al gegeven. maar ik wil nog graag even kwijt dat, veel mannen boven de 45 last krijgen van moeilijker plassen door een vergrote prostaat. Het preventief gebruiken van een prostaatformule heeft dus wel degelijk zin onderstaande link is naar een betaalbare complete fomule. veel succes ermee