hoe kun je onzekerheid of de uitingen ervan verminderen of stoppen?

Probleem: Onzekerheid
Uitingen:

- Stress

Omdat ik zo bang ben om een fout te maken, word ik gestrest. Dus ik ga heel hard leren bijvoorbeeld en krijg een onrustig gevoel als iemand naar me kijkt.. met de angst dat diegene mij verkeerd beoordeeld.

- Wantrouwen

Om te voorkomen dat ik een fout maak, ga ik me richten op de fouten die andere maken. Zodat ik de relatie door de ander zijn fout kan verbreking en dat dat dus niet mijn schuld is maar die van een ander.. met de angst dat het mijn schuld is dat ik veroorzaak dat de relatie over is. Ik ga me dus richten op fouten van andere.. daardoor ga ik in mijn eigen waarheidbeeld leven, wat totaal niet klopt..uit angst.. dus eigenlijk zijn het niet eens fouten, maar maak ik er fouten van..

- zenuwachtig

Doordat ik erg bang wordt dat iemand me verkeerd beoordeeld, kan ik zenuwachtig worden en dat uit zich op verschillende manieren.. zoals stotteren.

Hoe kan ik dit voorkomen.. het probleem oplossen?? Maar hoe??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

faalangst .
je moet eerst zelfvertrouwen opbouwen en van je eigen fouten leren ,niet van anderen hun fouten.
alles wat men doet of zegt heeft men voor de eerste keer moeten doen .
en maak je een fout dan is dat gewoon menselijk .
je bent teveel bezig met anderen en wat anderen denken als jij een fout maakt dat moet je niet doen.
mensen die op jou overkomen als zeker zijn meestal onzekerder dan je denkt ,je kijkt ze immers wel voor maar niet in het hoofd.
richt je op jezelf want je kan niet iedereen tevreden stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken dit.
heb ik ook last van.
heb ook heel erg snel het gevoel dat ik de dingen fout doe. en fouten maken dat mag ik niet. een ander wel, want fouten maken is toch menselijk.
bij mij mist het zelfvertrouwen ook mijlenver.
dit is ook heel vermoeiend. lig ik in bed ben ik alleen maar aan het denken aan de fouten die ik kan gaan maken (wat helemaal niet hoeft)
ik ga er binnenkort met iemand over praten.

hoop dat ik er (stuk) vanaf kom.
sterkte