Blind, slechtziend of?

Een vrouw is volgens haar blind en heeft een blindegeleidehond, heeft haar scootmobiel in moeten leveren. Nu kan deze vrouw over een afstand vanaf 100 meter zien dat er een konijntje loopt. Ze kan ook een normaal boek lezen! Is ze nu blind of slechtziend? Of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ze kan ook een kokervisie hebben.
Dit houdt in dat ze als het ware door een heel smal buisje kijkt, waardoor ze maar een heel klein gebiedje ziet. Dat kan gevaarlijk zijn in het verkeer (daar moet je een wijde blik hebben!) vandaar de scootmobiel inleveren en een hond. Het kan ook verklaren dat ze toch op 100 meter dat konijntje ziet. Dat is uiteraard mogelijk, als het zich maar bevindt binnen haar visie. Hetzelfde geldt voor een boek. De afmetingen daarvan zijn sowieso begrensd en bovendien kun je het voortduren verplaatsen zodat het leesgedeelte binnen de visie valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als ze wel dingen kan zien en een boek kan lezen ( normaal boek) dan is ze duidelijk niet helemaal blind.
Ze zal wel heel slechtziend zijn. maar met goeie hulpmiddelen zich nog goed kunnen redden en wat dingetjes zien
13 jaar geleden
mogelijk heeft deze mevrouw extreme tunnelvisie, zodat ze een piepklein deel nog haarscherp ziet, en daar omheen niets.
ze heeft niet voor niets een geleidehond en haar scooter in moeten leveren, dus lijkt het me dat ze zeker flink slechtziend moet zijn.
vraag het haar anders gewoon.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jij had het juiste woord, kokervisie ipv tunnelvisie :)
en idd lekker laten staan, het is geen duplicaat toch?
Er is een verschil tussen feitelijk blind zijn en juridisch gezien blind zijn. Deze mevrouw zal juridisch gezien blind zijn in de zin dat ze in het verkeer absoluut niet kan functioneren zoals iemand die ziet.

Buiten het verkeer is deze mevrouw inderdaad feitelijk slechtziend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kan een tunnelvisie hebben. Dan kunnen mensen als het ware alleen een klein oppervlak, door een koker zien. Alles zijwaarts valt weg. Ze kan dus nog een boek lezen, en het konijntje, mits in haar blikveld, zien. Maar ze is een gevaar op de weg, vandaar die hond.
Het kan dus wel, deze combinatie. Het heeft een naam, een officiele, maar daar kan ik niet opkomen. Ik heb ooit iemand ontmoet, die dat ook had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blinde mensen zien niks, dus ze is slechtziend.