Is een allergie vergelijkbaar met een auto-immuunziekte?

Ik heb veel allergiën en auto-immuunziekten. Alles wordt apart behandeld.
Is het niet een idee om dit samen aan te pakken, alles komt toch door een overactief immuunsysteem (namelijk veilige (allergie) en lichaamseigenstoffen (auto-immuunziekte) worden aangevallen door je lichaam)? Of is dit appels met peren vergelijken?

Note: ik weet dat ik dit beter met een arts kan bespreken, enz. enz. Dat zal ik ook doen. Maar artsen zijn niet alleswetend. Misschien dat iemand op GV ervaringsdeskundige is, of misschien kan iemand er een goed informatief stuk op internet over vinden? Ik heb geen idee hoe je dat soort dingen kan zoeken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil na de reactie van eddijst je dan toch nog even laten weten dat ik enorm met je te doen heb. Het is niet makkelijk om met wat voor ziekte te moeten leven. Ik hoop dat je je draai kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje dounja, heel aardig :)

Het beste antwoord

Allergie is een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen (allergenen), die op zich helemaal niet schadelijk hoeven te zijn.

Auto-immuunziekten ontstaan doordat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als vreemd aanziet. Het lichaam gaat dan antistoffen tegen de eigen weefsels vormen.

Het verschil zit hem dus in de stoffen waarop gereageerd wordt. Bij een allergie reageer je op lichaamsvreemde stoffen terwijl je bij een auto-immuunziekte op lichaamseigen stoffen (of zelfs cellen) reageert.
Lijkt me dus inderdaad niet tegelijk te behandelen. De oorzaken zullen ook wel verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het zjin allebei situaties die ontstaan omdat je immuunsysteem overactief is. Bij veel veilige stoffen (eiwitten, cellen, enz) wordt er een aanval gestart... wat gewoon nergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen bij een allergie heb je overactiviteit. En er zijn behandelingen om dat te verminderen (werkt vooral erg goed bij allergieën tegen insecten beten/steken). Je immuunsysteem doet dan namelijk wel wat het moet doen: het valt stoffen aan die niet in je lichaam thuis horen, het doet het alleen net een graad te fanatiek.
Ook als je niet allergisch bent voor bepaalde stoffen valt breekt je immuunsysteem nog steeds die stoffen vaak af alleen een stuk bedaarder. Bij een auto-immuunziekte hoeft het immuunsysteem helemaal niet zo bijzonder actief te zijn. De reactie kan best flauw zijn maar blijft wel een probleem omdat je eigen immuunsysteem bepaalde lichaamseigen stoffen die het niet aan hoort te vallen niet meer als zodanig herkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Roepi-Roepi, mijn reacties waren op,maar je hebt precies gezegd wat ik wilde...

Andere antwoorden (1)

Bezoek een goede natuurarts en binnen 1 uur weet je precies wat je wel en niet mag eten en wat je wel en niet kan doen om er overheen te komen. Het kost je een uur!!! Weet je hoe lang je bezig bent in de reguliere behandeling? Een maand zeker ! Of langer! Allergie en auto-immuunziekte zijn signalen van je lichaam dat het niet goed gaat met je, als je dat met medicijnen onderdrukt heb je noch steeds niets gedaan aan de oorzaak! En kom je het probleem in de toekomst weer tegen. Vertrouw in de natuur, hij is er ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is echt onzin. Buiten dat, is het ook geen antwoord op mijn vraag. -1 dus.
Ik weet al wat ik wel en niet mag eten, met medicijnen ondruk je het inderdaad. Als ik daarmee stop... ga ik dood. Er bestaat geen natuurlijke therapie die deze auto-immuunziekten en voedselallergiën kan laten verdwijnen.
Ik houd van de natuur, vertrouw de natuur, houd er rekening mee, maar ik blijf liever leven om er van blijven te genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je hier beweert is niet alleen onzinnig, het is ook nog eens levens gevaarlijk! Wat doe je als iemand met daadwerkelijk een auto-immuunziekte je advies opvolgt en overlijd? NOOIT maar dan ook echt NOOIT medisch advies geven als je geen arts bent!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roepi-RoepiEen advies geven om eens langs een natuurarts te gaan, omdat je dan binnen een uur kan weten wat je wel of niet mag eten is GEEN medisch advies!! IK heb het ook helemaal niet gehad over stoppen met medicijnen! Natuurlijk kan en mag ik dit NOOIT zeggen. Je leest alleen wat je wilt lezen!! Ik wilde alleen aangeven dat het ene onderzoek 1 uur kost en het andere 1 maand of langer. Wat is daar mis aan? Dat je niet gelooft in deze natuurartsen is jouw keuze, maar betekent dat je er weinig van af weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragensteller: Jammer dat ook jij niet begrepen hebt, dat ik nooit bedoeld heb dat je geen medicijnen meer moet innemen, dat lees je toch nergens? Wat ik bedoel dat het tekenen van je lichaam zijn. Het is verschrikkelijk wat je hebt!! Daar hoor je niemand over, omdat ze alleen maar antwoorden willen geven voor de puntjes(niet allemaal) maar ik wilde je helpen met een mogelijkheid die je mischien zelf niet wist. Een aanvulling buiten wat je er al voor doet. Het spijt me echt als je het zo begrepen hebt, maar ik heb het beste met je voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij veel natuurartsen weet je binnen een uur, hoe het er voor staat met al je organen, je energie, allergie,stress,bloed en algehele conditie. Dat vind ik vlug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al eens een allergietest gehad bij een echte natuurarts. Deze ging aan de hand van de spierkracht in mijn armen kijken waar ik allergisch voor was. Volgens deze was ik voor een heleboel dingen allergisch die ik volgens reguliere geneeskunde wel gewoon mag eten (en ook geen last van krijg), maar nog belangrijker: voor sommige dingen waar ik wel allergisch voor ben bleek ik bij hem matig of zelfs niet allergisch te zijn en mocht ik wel gewoon proberen te eten. (dat heb ik dus niet gedaan). Dus misschien je antwoord iets te vluchtig gelezen, maar dat komt omdat mijn ervaring met een natuurarts bovenstaande is.