Waarom hebben ze in het ziekenhuis niet 2 alarmknopjes waar je verpleging mee roept?

Dat ene knopje (op de remote waar vaak ook je lichtknopjes zitten), is namelijk voor noodsituaties maar ook als je een extra deken wilt, glaasje water of een vraagje hebt.
Ik heb eens tijdens een verblijf in het ziekenhuis, een normaal gesproken redelijk simpele operatie (2 nachtjes blijven maar) gehad. Ik kon ook gewoon alles zelf en omdat het best routine was kreeg ik geen intensieve zorg.
Ik kreeg in de nacht ineens ademhalingsproblemen en ik viel ook weg; ik drukte dus op het knopje. Pas na driekwartier kwam er iemand kijken, maar toen was het ook meteen nood, ik zag ook blauw en was al bijna van de wereld (het bleek later dat ik een ziekte heb waardoor gewone narcose bij mij velen malen sterker en agressiever valt dan bij een gezond persoon). Door naar de intensive care en daar weken gelegen.

Er is mij geadviseerd om een klacht in te dienen, maar volgens mij heeft dat geen nut. In elk ziekenhuis waar ik tot nu toe heb gelegen (5) is dat hetzelfde; voor de verpleging is 1 knopje. En soms duurt het wel eventjes voor er iemand komt (logisch als ze bezig zijn).

Waarom is dit zo? Waarom heb je er niet 2; met duidelijke instructies die noodknop niet te gebruiken ook al wil je snel geholpen worden, dat die echt alleen voor nood is?
Deze situatie lijkt misschien een uitzondering, maar iedere patiënt kan toch fluitend binnenkomen voor een simpele behandeling, 2x bellen voor een vraagje en een extra kussen, en de 3e keer omdat er iets extreem mis gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zou 1 knop moeten zijn, voor noodgevallen (en dan maar hopen dat je die kunt vinden en gebruiken in zo'n geval), en verder niet. Het zou zo moeten zijn dat de verpleging zo regelmatig alle kamers langs gaat zodat je nooit lang hoeft te wachten als je moet plassen, iets moet drinken, wilt verliggen etc. Maar ja, zo werkt het niet. Ik vind drie kwartier wachten wel extreem lang, juist omdat je als pleeg nooit kunt weten of een patiënt in nood is. Dan moet je hopen dat je het die drie kwartier volhoudt of dat eventuele kamergenoten gaan roepen :-(

Op zich wel een goed idee. Maar een veel beter idee zou het zijn om meer mensen aan je bed te hebben, ook 's nachts. Dat er een leerling of zo, meteen, komt kijken als er gebeld wordt, en die bepaalt dan wat er moet gebeuren en kan de meeste zaken zelf afhandelen. Maar ja, ze hebben de mensen niet. Het is het personeelstekort. En vooral personeel wat 's nachts kan en wil werken. En waarom? Omdat het ontzettend onderbetaald wordt. Je geneert je dood als je in het ziekenhuis ligt en goed geholpen wordt en weet hoe verschrikkelijk weinig die mensen verdienen voor de verantwoordelijkheden en de werkdruk die ze dragen.

Ik snap je vraag heel goed. Zoals al aangegeven zal het met personeelstekort te maken hebben, en zoals ook gezegd met patienten die de 'alarm'-knop gaan gebruiken voor niet-spoed. Waarschijnlijk kijken de verplegers ook naar wie er op de knop drukt, en hebben een inschatting of die persoon de knop gaat gebruiken voor nood of aandacht. Voor echte gevallen is er een intensiv care, dan komen ze echt direct, en worden je functies bewaakt. Los van je vraag: Tip als je weer in een dergelijke situatie geraakt, neem je mobiel mee. Bel 112, en zeg waar je bent en dat er niet gereageerd wordt op je alarm. Wedden dat ze er heel snel zijn......

Het is een goed idee, ben alleen bang dat niet iedere patient alleen in echte nood op de 'nood bel' zal drukken. Nood is voor iedereen weer iets anders. Ik kan de smoesjes al bedenken : Zuster ik had écht hoge 'nood', en het duurde zolang voor je kwam. Het gevolg is dat de reactie op deze noodbel hetzelfde wordt als op de 'gewone' bel. Want als je drie keer voor 'niets' aan komt rennen dan laat je de vierde keer niet alles liggen waar je mee bezig bent, om te reageren op die noodbel. Heb in verzorgingshuizen wel meegemaakt dat , met name op zondagmiddag, er bellen afgingen bij mensen die normaal gesproken nooit bellen.Dan ben je extra allert want je verwacht een noodsituatie. Als je dan aangerend komt en iedereen zit met bezoek lekker aan de koffie en de kleinkinderen spelen met de knopjes in de slaapkamer dan wordt je niet vrolijk. Zeker als dat op de vierde verdieping is en je bezig bent op de eerste waar je iemand op de wc hebt zitten wachten. In het verpleeghuis hebben we wel eens 'pieperdienst' ingesteld, dus iemand die niets anders doet dan de oproepen aflopen in de ochtend uren, als het erg druk was. Dit werkte wel goed, maar daarmee was het probleem van het lange wachten van bewoners de rest van de dag nog niet opgelost. Toch zou ik het eens aankaarten in het ziekenhuis, het hoeft niet gelijk als klacht maar je kan zeker je bezorgdheid uitspreken en vragen of ze iets met je voorstel kunnen. Er wordt zeker onder de verpleegkundige wel over dit probleem nagedacht, dus elk voorstel lijkt me welkom

Absoluut een goeie vraag! Een jaar of 38 geleden mocht ik de introductie van een nieuw belsysteem meemaken in het ziekenhuis waar ik toen werkte. In plaats van contact te maken via een belletje of een zoemertje kreeg de patiënt direct spraakcontact met een persoon van vlees en bloed. De verpleging drukte in de actuele werkruimte een knop in om van de centralist te horen waar en welke hulp er nodig was. De zwakte van zo'n systeem is, zoals al gauw bleek, de manier waarop mensen ermee omgaan. Toen al zeiden technisch onderlegde collega's dat het contact directer moest, zonder centrale, en ik denk dat ze gelijk hadden. Via, via ontstaat er altijd ruis. We zijn nu zowat 40 jaar verder en kennelijk zijn we nog niet veel verder, ondanks de voortgeschreden techniek. Hoe komt dat toch? Oplossingen bedenken vanachter het bureaublad? Eigenlijk vind ik het idee om twee knoppen op die communicatie-armen te plaatsen een heel goed idee. Eén alarmknop en een knop voor een glas water e.d. Keep it stupid simple. Maar de basis blijft de intentie om met elkaar te willen communiceren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100