Waarom hebben ze in het ziekenhuis niet 2 alarmknopjes waar je verpleging mee roept?

Dat ene knopje (op de remote waar vaak ook je lichtknopjes zitten), is namelijk voor noodsituaties maar ook als je een extra deken wilt, glaasje water of een vraagje hebt.
Ik heb eens tijdens een verblijf in het ziekenhuis, een normaal gesproken redelijk simpele operatie (2 nachtjes blijven maar) gehad. Ik kon ook gewoon alles zelf en omdat het best routine was kreeg ik geen intensieve zorg.
Ik kreeg in de nacht ineens ademhalingsproblemen en ik viel ook weg; ik drukte dus op het knopje. Pas na driekwartier kwam er iemand kijken, maar toen was het ook meteen nood, ik zag ook blauw en was al bijna van de wereld (het bleek later dat ik een ziekte heb waardoor gewone narcose bij mij velen malen sterker en agressiever valt dan bij een gezond persoon). Door naar de intensive care en daar weken gelegen.

Er is mij geadviseerd om een klacht in te dienen, maar volgens mij heeft dat geen nut. In elk ziekenhuis waar ik tot nu toe heb gelegen (5) is dat hetzelfde; voor de verpleging is 1 knopje. En soms duurt het wel eventjes voor er iemand komt (logisch als ze bezig zijn).

Waarom is dit zo? Waarom heb je er niet 2; met duidelijke instructies die noodknop niet te gebruiken ook al wil je snel geholpen worden, dat die echt alleen voor nood is?
Deze situatie lijkt misschien een uitzondering, maar iedere patiënt kan toch fluitend binnenkomen voor een simpele behandeling, 2x bellen voor een vraagje en een extra kussen, en de 3e keer omdat er iets extreem mis gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vindt ik een heel goede vraag want zo is het mij ook al vaak en andersom gebeurd toen ik bij mijn eerste zwangerschap voor het eerst in mijn leven - en heel onzeker- in het ziekenhuis kwam te liggen. Ik mocht niet van bed, en vaak was het geen nood en dan kwamen ze toch aanracen waarbij ik mij dan heel ongemakkelijk voelde dat ik ze 'lastig viel', en toen het later wel nood was toen moest ik vaak zolang wachten waardoor uiteindelijk mijn baby is overleden. Dikke + en iets om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad, dat "lastig vallen" gevoel heb ik dus ook heel vaak gehad. Niet nodig zeggen ze dan, maar als iemand aan komt racen omdat jij het fris hebt 's nachts... dan roep je liever niet. Ook omdat je niet wil dat ze jou als "drukker" gaan zien.
Wat verschrikkelijk erg van je baby, zoiets zou gewoon echt niet moeten kunnen. Ik denk wel dat ik misschien zelf antwoorden op mijn eigen vraag kan invullen; bijv. mensen die geïrriteerd zijn omdat ze te lang moeten wachten maken misbruik van de knop (boete zou ik zeggen), sommige patiënten hebben zelf te weinig medische kennis om in te kunnen schatten of iets nood is of niet (maar veel ook wel, veel kennen hun eigen lichaam goed), of het onbewust en onbedoeld nonchalant worden van verpleging als iemand op de minder noodknop drukt (maar die zal vaker worden ingedrukt dus dat zal dan net als "normaal" blijven lijkt me), enzovoorts. Maar als je kijkt, naar de voordelen, lijkt het me vreemd dat het er nog niet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ivm de huidige onderbezetting in de zorgsector gevallen waarbij men de installatie buiten werking stelt bij ,,lastige,, of stervende patienten. Al zet men er 3 noodknoppen op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet overigens via een link die ik ooit kreeg dat er ergens een website bestaat waarin je je eigen enquete kan starten, ook wat wetgeving en regels betreft. Ik heb nu even snel gezocht maar ik kon hem niet vinden. Wellicht dat iemand anders (in een andere vraag?) het wel weet? Het is een site waar ook mensen zitten uit verschillende 'proffessionals' die daar al dan niet wat mee doen.

Antwoorden (5)

Er zou 1 knop moeten zijn, voor noodgevallen (en dan maar hopen dat je die kunt vinden en gebruiken in zo'n geval), en verder niet.
Het zou zo moeten zijn dat de verpleging zo regelmatig alle kamers langs gaat zodat je nooit lang hoeft te wachten als je moet plassen, iets moet drinken, wilt verliggen etc.
Maar ja, zo werkt het niet.
Ik vind drie kwartier wachten wel extreem lang, juist omdat je als pleeg nooit kunt weten of een patiënt in nood is. Dan moet je hopen dat je het die drie kwartier volhoudt of dat eventuele kamergenoten gaan roepen :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, driekwartier lijkt inderdaad extreem lang (vooral als je ligt dood te gaan; "de kans was zo groot dat het anders af zou lopen" aldus de arts daarna elke keer weer), maar ik heb het wel eens vaker gehad hoor. Natuurlijk nooit op intensive care, of na een ernstige/ingewikkelde operatie, maar wel op verpleegafdelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou ook niet moeten hebben dat er ieder keer een verpleegster komt kijken hoe het gaat, terwijl ik wil slapen.
Ik heb een nacht in het ziekenhuis gelegen en ik vond vooral de nacht een ramp.
Een buurman die lag te kreunen van de pijn,
zijn oproep voor de zuster, waardoor de hele zaal in een knipperlicht ligt. Mijn eigen behandeling om de drie uur. Dat is het allemaal niet.
Het is het personeelstekort.
En vooral personeel wat 's nachts kan en wil werken.
En waarom?
Omdat het ontzettend onderbetaald wordt. Je geneert je dood als je in het ziekenhuis ligt en goed geholpen wordt en weet hoe verschrikkelijk weinig die mensen verdienen voor de verantwoordelijkheden en de werkdruk die ze dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker opbeurende arts ook...
Maar ja, over de tekorten van de verpleegkundige zorg moeten we maar niet beginnen :-/
Op zich wel een goed idee.

Maar een veel beter idee zou het zijn om meer
mensen aan je bed te hebben, ook 's nachts.
Dat er een leerling of zo, meteen, komt kijken als er gebeld wordt, en die bepaalt dan wat er moet gebeuren en kan de meeste zaken zelf afhandelen.

Maar ja, ze hebben de mensen niet.
Het is het personeelstekort.
En vooral personeel wat 's nachts kan en wil werken.
En waarom?
Omdat het ontzettend onderbetaald wordt.

Je geneert je dood als je in het ziekenhuis ligt en goed geholpen wordt en weet hoe verschrikkelijk weinig die mensen verdienen voor de verantwoordelijkheden en de werkdruk die ze dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. En gek genoeg kunnen ze wel altijd bezuinigen op de handen aan het bed en nooit op het salaris van de directie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zou het salaris best omhoog mogen en zeker beter verdeeld, dus idd de directeur minder en de handen aan het bed meer.
Maar een heel slecht salaris hebben verpleegkundige ook niet en werk je 's nachts dan ontvang je ook onregelmatigheidstoeslag. Verder zijn er verpleegkundige die juist graag 's nachts werken.
Bijvoorbeeld omdat je met minder uren toch hetzelfde inkomen hebt, of omdat het te combineren is met de thuissituatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onregelmatigheidstoeslag is een ongemakkentoeslag. Een substantieel deel ervan ben je kwijt aan kosten die direct het gevolg zijn van onregelmatige werktijden. Je loopt 'uit de pas' met je gezinsleden waardoor je aparte maaltijden moet klaarmaken, extra verlichtings- en verwarmingskosten hebt en ook het openbaar vervoer is verre van afgestemd op mensen met onregelmatige werktijden waardoor je hogere vervoerskosten hebt. Het salaris van verpleegkundigen hoeft niet slecht te zijn maar dat hangt sterk af van de functie. Doorgaans zitten die onregelmatige werkers niet in de hoogstgewaardeerde functies. Dat geldt zeker voor verzorgenden die veel lager gewaardeerd worden terwijl ze zich vaak uit de naad werken.
Ik snap je vraag heel goed. Zoals al aangegeven zal het met personeelstekort te maken hebben, en zoals ook gezegd met patienten die de 'alarm'-knop gaan gebruiken voor niet-spoed. Waarschijnlijk kijken de verplegers ook naar wie er op de knop drukt, en hebben een inschatting of die persoon de knop gaat gebruiken voor nood of aandacht. Voor echte gevallen is er een intensiv care, dan komen ze echt direct, en worden je functies bewaakt.

Los van je vraag: Tip als je weer in een dergelijke situatie geraakt, neem je mobiel mee. Bel 112, en zeg waar je bent en dat er niet gereageerd wordt op je alarm. Wedden dat ze er heel snel zijn......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, maar "kijken" naar een persoon, heeft dat nut? Natuurlijk zijn er mensen bij die om elke scheet die ze dwars zit even op het belletje drukken (zoals een keer een kamergenoot tegen me zei: "het is net roomservice!"), maar veel mensen zijn niet zo.
En iedereen kan, theoretisch gezien, ineens in zeer kritieke toestand terechtkomen. Of dat nu een aandachtvrager, iemand die eigenlijk kwam voor een eenvoudige ingreep of iemand die zeer ernstig ziek is. 112 bellen dacht ik op dat moment niet aan, ik was meer weg dan hier (tevens mocht mijn mobieltje ook niet aan ivm apparaten).
Het is een goed idee, ben alleen bang dat niet iedere patient alleen in echte nood op de 'nood bel' zal drukken.
Nood is voor iedereen weer iets anders. Ik kan de smoesjes al bedenken : Zuster ik had écht hoge 'nood', en het duurde zolang voor je kwam.
Het gevolg is dat de reactie op deze noodbel hetzelfde wordt als op de 'gewone' bel. Want als je drie keer voor 'niets' aan komt rennen dan laat je de vierde keer niet alles liggen waar je mee bezig bent, om te reageren op die noodbel.

Heb in verzorgingshuizen wel meegemaakt dat , met name op zondagmiddag, er bellen afgingen bij mensen die normaal gesproken nooit bellen.Dan ben je extra allert want je verwacht een noodsituatie. Als je dan aangerend komt en iedereen zit met bezoek lekker aan de koffie en de kleinkinderen spelen met de knopjes in de slaapkamer dan wordt je niet vrolijk. Zeker als dat op de vierde verdieping is en je bezig bent op de eerste waar je iemand op de wc hebt zitten wachten.

In het verpleeghuis hebben we wel eens 'pieperdienst' ingesteld, dus iemand die niets anders doet dan de oproepen aflopen in de ochtend uren, als het erg druk was. Dit werkte wel goed, maar daarmee was het probleem van het lange wachten van bewoners de rest van de dag nog niet opgelost.

Toch zou ik het eens aankaarten in het ziekenhuis, het hoeft niet gelijk als klacht maar je kan zeker je bezorgdheid uitspreken en vragen of ze iets met je voorstel kunnen.
Er wordt zeker onder de verpleegkundige wel over dit probleem nagedacht, dus elk voorstel lijkt me welkom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut een goeie vraag! Een jaar of 38 geleden mocht ik de introductie van een nieuw belsysteem meemaken in het ziekenhuis waar ik toen werkte. In plaats van contact te maken via een belletje of een zoemertje kreeg de patiënt direct spraakcontact met een persoon van vlees en bloed. De verpleging drukte in de actuele werkruimte een knop in om van de centralist te horen waar en welke hulp er nodig was. De zwakte van zo'n systeem is, zoals al gauw bleek, de manier waarop mensen ermee omgaan. Toen al zeiden technisch onderlegde collega's dat het contact directer moest, zonder centrale, en ik denk dat ze gelijk hadden. Via, via ontstaat er altijd ruis.

We zijn nu zowat 40 jaar verder en kennelijk zijn we nog niet veel verder, ondanks de voortgeschreden techniek. Hoe komt dat toch? Oplossingen bedenken vanachter het bureaublad?

Eigenlijk vind ik het idee om twee knoppen op die communicatie-armen te plaatsen een heel goed idee. Eén alarmknop en een knop voor een glas water e.d. Keep it stupid simple. Maar de basis blijft de intentie om met elkaar te willen communiceren.