De grote hoeveelheden geraffineerde suiker in ons eten zijn ideaal voor bacterien die gaatjes veroorzaken. Dit tandbederf noemt men als het over grote delen van je tander gaat ook wel 'rotte tanden', van het latijn waarin caries ongeveer rot betekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door bacterien vaneten en dan breekt je glazuur af en dan onstaat er een gaatje maar ken het heleproces niet weet we dat het door bacterien komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je poetst je tanden om de plak er vanaf te halen. Plak is een zacht wit laagje dat op je gebit komt. Er zitten bacterïen in snoep en etensrestjes in je mond en die veranderen dit in een zuur. Als je die plak niet iedere dag wegpoetst, kunnen er 2 dingen gebeuren;
Door het zuur van de bacteriën lost het glazuur van je tanden en kiezen langzaam maar zeker op en ontstaan er gaatjes in je gebit.
Door de irritatie van de bacteriën kan het tandvlees gaan ontsteken. De kans is dan groot dat je tanden en kiezen eruit vallen omdat je tandvlees ze niet meer kan vasthouden. Een ontstoken wortel is ook zeer pijnlijk!
Gelukkig kan je zelf ervoor zorgen dat het jou niet overkomt door 2 keer per dag te poetsen. Liefst met een tandpasta met fluoride om niet alleen de plak weg te poetsen maar ook om je glazuur weer te laten bijkomen. Het eerste begin van een gaatje herstelt zich weer doordat de fluoride zich hierin inbouwt. Als je dan ook nog voorzichtig je tandvlees meepoetst, wordt dit ook weer gezond. Ook het gebruik van tandenstokers is erg goed om de plak tussen je tanden/kiezen te verwijderen en tegelijk je tandvlees te masseren.
amc
13 jaar geleden
Misschien nog ter aanvulling op de vorige antwoorden wat scheikunde: tandglazuur bestaat uit Ca5(PO4)3OH. (zie wikipedia)
Vervelende is die OH-groep (basisch) die dus een gemakkelijk slachtoffer is voor een reactie met een zuur (bijvoorbeeld het zuur dat de cariës-bacterie produceert door vertering van suikers). Als je je tanden poetst, wordt de OH-groep vervangen door een F-atoom. Zo krijg je een sterkere glazuurlaag.
Jammer dat de natuur ons niet standaard een aangepast glazuur gegeven heeft...