Waarom zijn medicamenten in ontwikkelingslanden zo duur?

Een vriend/pleegzoon in Gambia heeft een hoge koorts van malaria.
Hij gaat naar een hospitaal en daar schrijft men medicamenten voor.
650D of pakweg 30€ voor een paar tabletten.
Niets terugbetaald...want ziekteverzekering is alleen voor elite.
Het gemiddeld gezinsinkomen per maand is 55€ voor een werkende.
Vanuit Europa wordt beweerd dat dergelijke geneesmiddelen praktisch gratis geleverd worden...(ontwikkelingssamenwerking)
Waarom dan zo'n bedrag? Dat kan toch bijna niemand betalen .
Ok , ik stuur hem geld ,maar hij is dan een absolute uitzondering

Toegevoegd na 18 minuten:
nb : betreft een Gambiaan ( geen Europeaan )(misverstand verholpen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bonnetje vragen en in NL declareren !

Het beste antwoord

Dat kosten medicijnen inderdaad, som terecht, som onterecht. Wij merken daar niet zoveel van omdat we in dit land allemaal tot die elite behoren die is verzekerd tegen vrijwel alle ziektekosten (al hangt daar, eveneens terecht, wel een prijskaartje aan), maar soms is het goed je te realiseren dat lang niet alle medicijnen net zo goedkoop zijn als paracetamol en asprientjes.

De farmaceutische industrie heeft natuurlijk maar één belang, en dat is geld verdienen. En helaas lang niet altijd om van dat geld dan weer onderzoek te kunnen doen naar nieuwe medicijnen ; er worden enorme omzetten gemaakt in die branche.

De WHO zou zich daar feitelijk actief mee bezig moeten houden, maar de grap is dat de WHO al jaren betaald wordt door de farmaceutische industrie, en zich dus veel meer bezig houdt met proberen gezonde rijke westerse mensen aan allerlei dure medicijnen te krijgen (zie bron, medicalisering van de gezonde mens) zoals cholesterolverlagers, nicotinevervangers, anti-depressiva en dergelijke) dan met het toegankelijk en goedkoop maken van de gezondheidszorg in de derde wereld., want laten we wel wezen, daar valt geen droog brood mee te verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

De prijs is inderdaad veel te hoog. Het is denk ik meer een daad van artsen om veel geld te verdienen en snel rijk te worden...
Jammer dat het zo moet gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbaasd me niet. De artsen/apothekers hebben gewoon gemerkt dat hij een non-native is en dan rekenen ze plotseling een tienvoud van de prijs aan. Gebeurt toch vaker, en zelfs dichterbij huis dan men denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor zo'n land natuurlijk een heel bedrag, maar hier kosten de medicijnen minstens even veel, alleen is de verhouding met ons inkomen natuurlijk heel anders.

Het is cru, maar het simpele antwoord is marktwerking / kapitalisme. Een farmaceutisch bedrijf ontwikkelt zo'n medicijn, krijgt er patent op en gaat dan exorbitant hoge prijzen vragen om verder te kunnen gaan met het ontwikkelen van medicijnen.

Ik denk dus dat we hier alleen iets aan kunnen doen door de patentwetgeving op de helling te gooien, een andere optie is hier medicijnen duur inkopen en ze daar goedkoop verkopen als vorm van ontwikkelingshulp. Voor zover er echter al initiatieven in die richting zijn blijkt er toch te vaak geld in de verkeerde zakken te verdwijnen of wordt er daar te veel voor de medicijnen gevraagd om winst te maken ter plaatse. Dat is het lastige met corruptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom deze min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom 3 minnen, wat is er verdorie nog aan toe verkeerd aan het antwoord?
Niet alle medicamenten zijn in ontwikkelingslanden even duur. Zo is er veel meer dan hier in de vrije verkoop te krijgen. Allerhande antibiotica b.v. met het gevaar van resistentie omdat het niet gebruikt wordt op de manier die effectief en doelmatig is. Malaria is een veel voorkomende aandoening en vele Afrikanen hebben het virus in hun bloed zitten en "zieken een aanval uit". Dit omdat er veelal geen ziekenhuis of arts in de wijde omgeving is.
Ook wordt er ontzettend veel gefraudeerd door artsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ze hebben natuurlijk geen geld om het te kopen.