Wat heb je nodig om bij een buitenlandse apotheek je eigen medicijnen te bestellen?

Mijn vader is belangrijke medicijnen vergeten mee te nemen op vakantie en wil ze nu ter plekke (Frankrijk) bij een apotheek gaan halen. Hij heeft me gevraagd om bij hem thuis te kijken om welke medicijnen het precies gaat.

Wat moet ik doorgeven zodanig dat hij ze in Frankrijk kan halen? Naam en dosering van het medicijn lijkt me logisch, maar is er misschien nog meer?

13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er nu niets aan, maar bij je apotheek kan je een medicijn paspoort laten maken.
Dit is handig bij de douane als je bv opiaten bij je hebt.
Maar ook bij verlies van medicijnen of bij bezoek aan een arts in het buitenland.
Alle stofnamen zijn internationaal (Latijn) zodat men dan exact weet om welke middelen het gaat.
paulus811
13 jaar geleden
Dank je nelly3 je hebt gelijk, ik las zojuist dat een medisch paspoort bestaat en wat het is. Helaas heb je ook gelijk dat ik er nu niets meer aan heb, maar dit soort tips komen vast in de toekomst nog eens van pas.

Het beste antwoord

Belangrijker dan de merknaam zijn de werkzame stoffen die in medicijnen zitten.

Lees op het doosje welke stoffen er in zitten en geef dit door. In het buitenland willen ze nog wel eens andere merken gebruiken. Daarnaast is de dosering belangrijk.

Slikt je vader b.v. thuis 3x daags 1 tablet van 20mg., dan is het belangrijk dat hij die hoeveelheid ook in Frankrijk aanhoudt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, nog even dit:

Je kunt de huisarts van je vader vragen of hij een fax wil sturen naar de desbetreffende apotheek, met de exacte informatie over zijn medicijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou naar een plaatselijke arts kunnen gaan voor een recept. Je zou aan de huisarts of apotheek van je vader kunnen vragen of ze het recept willen faxen naar een apotheek bij je vader in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze even bij de apotheek een medicijnpaspoort maken.
Daarna even scannen en mailen.

Een medicijnpaspoort is een compleet overzicht van al je medicijnen inclusief eventuele overgevoeligheden. Het is alleen bij de apotheek te verkrijgen en bedoeld voor iedereen die medicijnen gebruikt. Maar met name voor diegenen die dagelijks meerdere medicijnen gebruiken. De apotheker vult het paspoort volledig voor je in. Met het medicijnpaspoort kunnen patiënten in noodgevallen - of bij ernstige klachten - snel en adequaat geholpen worden in apotheken of ziekenhuizen. Zowel in Nederland als daarbuiten.
escape