Wat is het effect van "de pil" op je zwangersschap?

Heeft de tijd tussen stoppen met de pil en het zwanger raken enige invloed op je zwangerschap?

Dus als je bijvoorbeeld bewust kiest om eerst een half jaar te stoppen met de pil, zodat het "gif" uit je lichaam is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat Loenie zegt, is helemaal juist. Er zit dan ook geen 'gif' in de pil dat de zwangerschap beïnvloed zodra je eenmaal zwanger raakt.

Wel een toevoeging: bij sommigen duurt het tot een jaar voordat er überhaupt weer een natuurlijke eisprong is. (Of je moet aan de medicijnen om een eisprong op te wekken, en dat schijnt geen pretje te zijn.) En dán kan het nog wel een jaar duren voordat je zwanger bent.

Omdat je dat van tevoren niet weet, is tijdig stoppen met de pil wel aan te raden. Niet vanwege enig negatief effect op de zwangerschap, er is niets mis mee om direct de eerste maand al zwanger te raken, maar omdat het wel eens langer kan duren dan je van tevoren had gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat heeft geen effect, want zoals jij het noemt 'gif' zit er niet in de pil. Er zitten hormomen in!

Op het moment dat je stopt, stopt ook de toevoer van hormonen en gaat je lichaam het zelf weer overnemen. Bij de een gaat dat sneller dan bij de ander. De een raakt bij de eerstvolgende natuurlijke eisprong direct zwanger en de ander doet er soms een jaar over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je met de pil stopt kun je zwanger worden. Is verder niet nadelig voor jou en je kindje. Het kan wel zijn dat je menstruatie iets rommeliger is. Bijvoorbeeld geen duidelijk begin en eind en het kan wat langer of korter duren. Nadeel daarvan is dat je niet precies weet wat jouw cyclus is en ook niet precies weet wanneer je een zwangerschaptest kan doen. Als je eenmaal zwanger ben word met een termijnecho bepaald hoe lang je zwanger bent.