Zit er een verschil in vitaminepreparaten van verschillende merken?

Ik snap dat de samenstelling kan verschillen. Maar als je vit C van een duur of een goedkoop merk neemt, waar zit dan het verschil in, behalve de prijs dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het verschil zit vaak in de hoeveelheid mg. per tablet Maar er zijn ook vitamines die alleen worden opgenomen als er andere stoffen aantoegevoegd zijn. Dus er is wel verschil en dat komt ook in uitdrukking van de prijs en aantal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zit geen verschil in. Je kunt hoogstens 'time-released' pillen hebben die in het lichaam de vitamine C langzaam afgeven, maar de vitamine C is gewoon hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor het maken van de meeste vitamine preparaten komen strenge eisen aan te pas
ze worden nauwkeurig steeds gecontroleerd
het gaat vaak om het merk en de verpakking die een preparaat duurder maken
aan de kwaliteit zal het niet liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is lastig inderdaad! Omdat voedingssupplementen onder de warenwet vallen, hoeven ze niet te voldoen aan de strenge eisen waaraan geneesmiddelen moeten voldoen. Wat dat betreft tasten we nog aardig in het donker als het om de kwaliteit van voedingssupplementen gaat.

Ik denk dat het verschil in voedingssupplementen zit in de wijze waarop ze gefabriceerd zijn. Veel voedingssupplementen bevatten vitamines en mineralen die industrieel gefabriceerd zijn. De vitamines en mineralen worden dus gemaakt. In natuur- en reformwinkels kun je voedingssupplementen kopen waar de vitamines en mineralen uit natuurproducten komen. De vitamines en mineralen zijn dus dezelfde als die je bij het eten van groenten en fruit (en andere voedingsmiddelen) binnen zou krijgen.

Je lichaam kan het besten vitamines en mineralen opnemen uit voedingsmiddelen. Natuurlijk toegevoegde vitamines en mineralen lijken me als ik het zo bekijk dus beter dan de industrieel gefabriceerde. Enig nadeel: ze zijn een stuk duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
De "industriële" vitamines wordt gedeeltelijk ook uit natuurlijke grondstoffen gemaakt.
Daarnaast is de chemische structuur identiek: het lichaam kan dat verschil dus niet zien tussen "natuurlijke" en industriële" vitamines. Bij vitaminen is het verschil dus meer psychisch dan fysiologisch....
Bij mineralen zoals ijzer is wel bekend dat de matrix waar de mineralen in zitten van belang is. Ijzer uit hemoglobine (vlees) wordt veel beter geresorbeerd dan ijzer uit bijv. staalpillen. Calcium uit melk (zuivel) wordt ook beter opgenomen als calcium uit tabletten.