Hoe kan ik mijn ochtend humeur afleren?

Ik ben 's ochtends vaak wel blij maar zodra mijn ouders me roepen of wakker maakt word ik chagrijnig (gaat vanzelf). en daar erger ik me nogal.
ik wil eigenlijk blij zijn...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps. mijn ma zei dat ik al vanaf kinds chagrijnig was geweest xD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

gewoon altijd opstaan met een lach
ook als je eens wakker gemaakt wordt
dan is het leven toch veel leuker als je blij wakker wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga ik voortaan doen maar wat als m'n ouders iets zeggen waarbij ik weer chagrijnig wordt? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot 10 tellen en weer een brede glimlach tonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je de glimlach totaal niet voelt, en je 'm expres toch heel groot maakt, kan dat zo belachelijk uitzien/aanvoelen dat je er van in de lach schiet, en dan ben je ook meteen vrolijk! :)
Je hebt 's morgens even tijd voor jezelf nodig, dan voel je je goed, als iemand dan 'aan je kop gaat zeuren' ook al is dit helemaal niet als zeuren bedoelt, dan wordt je chagrijnig. Ik herken het wel, stond vroeger altijd ruim een half uur eerder op dan de rest van de familie, dan had ik al lekker rustig gegeten voordat het 'gezeur' begon. Misschien voor jou ook een idee

Verder ging het vanzelf over toen ik ouder werd en al helemaal toen ik kinderen kreeg, maar een baby krijgen tegen je ochtendhumeur lijkt me geen goeie tip :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ook wel wil helpen is je favoriete muziek luisteren zodra je wakker wordt en naar jezelf kijken in de spiegel en gekke bekken trekken, wedden dat je de dag lachend begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de idee van de baby is niet echt bepaald iets voor mij. want ik ben pas 13...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die gekke bekken dan zeker wel :)
verplicht blij zijn gaat je niet lukken. Je bent waarschijnlijk meer een avondmens dan een ochtendmens.
Vraag de familie je het eerste uur een beetje te ontzien, en ontzie zelf 's avonds degenen in je familie die ochtendmensen zijn
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ben inderdaad een avond mens :)
Haha, dan is zwanger worden ook niet een top idee nee,, plus dan duurt het sowieso nog 9 maand voordat het effect er is. (maar kan me ook niet voorstellen dat je vrolijker wordt als je 's nachts niet kunt slapen omdat er weer zo'n rot baby zit te krijsen en je vervolgens eindelijk weer op bed ligt en dat kind weer begint..)

Maar over dat tijd voor jezelf.. Volgens mij klopt dat echt! Ik heb namelijk als ik 's ochtends helemaal alleen ben, lekker rustig me ding kan doen in de badkamer en ff rustig een muziekje kan opzetten, dan voel ik me de hele dag beter, veel fitter vooral. Gewoon omdat ik me dan ook niet hoef te haasten 's ochtends en dát heeft bij mij een impact op de rest van de hele dag!

Dus dat zou ik echt eens proberen. En als je vind dat je ouders zeuren, dan moet je inderdaad gewoon even niet reageren (tenzij ze om antwoord vragen, dan geef je het antwoord wat zij willen) en ook niet diep zuchten, of kwaad worden maar even diep ademhalen en tot tien tellen. Gewoon helemaal rustig worden. Het is moeilijk om te doen, dat heb ik ook. Soms sla je ze het liefste zo hard als je kunt. Maar dat is niet de beste oplossing. Geloof me, als je hun gewoon gelijk geeft en diep ademhaalt en tot 10 telt is het hele probleem afgelopen (mocht er een probleem zijn iig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de omgeving van je bed volhangen met dingen waar je blij van wordt, als je iets heel moois of grappigs ziet kan dat soms wel helpen.
10 minuten eerder opstaan en even iets doen dat je fijn vindt, maakt het ook makkelijker. Bijvoorbeeld even 2 van je lievelingsliedjes luisteren, douchen, wat yoga doen, etc.

Je kan ook eens bij jezelf kijken wát het precies is dat je chagrijnig maakt. Is het omdat je eigenlijk nog niet wakker wilt zijn, is het omdat je van alles moet doen terwijl je eigenlijk rustig wilt zitten en rustig wakker wilt worden, is het omdat mensen zich met je bemoeien?
En kijk dan of je daar iets aan kan veranderen.
Als je chagrijnig wordt van als je ouders tegen je praten, kan je zorgen dat je zelf een wekker zet en aan hen vragen je het eerste half uur met rust te laten en gewoon even niet tegen je te praten, tot je je lekker genoeg voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet zelf de wekker en vraag of je ouders je niet meer willen roepen s`morgens.als je wakker word denk dan eerst aan de leuke dingen van de vorige dag die je meegemaakt hebt.ga dan denken hoe je je nieuwe dag zal gaan beleven.denk positief maar zeg niks.zet rustig de muziek zacht aan en neurie mee.dat geeft n fijn gevoel.zeg verder nog steeds niks en laat je gedachten over je heen komen.doe alles rustig aan .als je er aan toe bent om met de andere personen te praten kan je dat aan geven en zal t allemaal in jouw tempo verlopen,maar vraag wel aan je ouders of ze er rekening mee willen houden en je s`morgens niet te veel willen vragen enzo.het is wel niet zo gezellig voor je ouders maar voor hen ook beter om stress te voorkomen en om spanning te vermijden.
ik ken t probleem van mn eigen dochter en die zeg ik s`morgens ook niks tot dat zij er aan toe is.als ik naar mn werk ga vraag ik nog wel heel voorzichtig of ze nog wat leuks gaat doen,dan merk ik zelf wel of ze gehumeurd is of niet.(of ik zie t wel aan haar gezicht of ik haar aan moet spreken of niet)dan wens haar verder een fijne dag toe.
succes.