Kunnen blinde mensen dromen? En hoe ziet dit er dan uit? Stel dat iemand vanaf z'n geboorte blind is, kan deze dan in visuele beelden dromen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mensen die blind zijn kunnen dromen, maar ze kunnen dan weer niet de zoek-knop van Goeie Vraag gebruiken. Als ze dat wel zouden kunnen, zouden ze in het zoekveld 'blind' en 'dromen' intypen en zien dat deze vraag al minstens 10 x langsgekomen is in de geschiedenis van Goeie Vraag!

Deze vraag is een tijdje terug gesteld op 3FM. Uiteindelijk kregen ze het antwoord van een blind meisje. Ze droomt in geluiden, geuren en tast, net zoals in het dagelijks leven.

Jazeker dat ze dromen. Er is een groot verschil tussen de blinden die vroeger wel hebben kunnen zien en blinden die nooit iets hebben gezien. De mensen die wel een hebben gezien dromen op basis van herinneringen. Maar de mensen die nooit hebben gezien dromen vanuit hun fantasie: ik sprak eens met een jongen die nooit heeft gezien, en ik vroeg hem hoe hij dacht dat wolken zouden voelen (dat vragen we als 'ziende mensen' ons toch ook wel eens af..) en zijn antwoord was "koud en glad", hoewel ik zou denken dat ze droog en 'katoen-achtig' aanvoelen.. Ik wil zeggen dat blinden (zelfs al hebben ze nooit iets gezien) toch een vorm, gevoel en mening hebben bij een tastbaar ding, dus dat ze zeker (en zelfs in beelden of gevoel) dromen. Kleuren 'zien' ze in mijn idee naar 'smaak' of 'warmte'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100