er staat dat antidepressiva medicijnen de botgroei remmen botgroei is toch heel wat anders dan lengtegroei

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Nou kijk. de botten, dat is, die groeien omhoog. Dus in de langte. Want! Als! Dan groeien de botten niet in de langte, dan wordtd je ook niet groterer. Dus dan is dat dan de botgroei ook met te maken heeft met de groei van de langte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor lengte groei is uiteraard botgroei nodig. Zonder botgroei wordt je niet langer ( tenzij je een hanekam neemt).
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Lengtegoei en botgroei gaan samen op, het is samen groei.

Wat is groei?
De mens groeit onder invloed van hormonen en de gezondheidstoestand. De hypofyse, een klein orgaantje ter grootte van een erwt, is gelegen in de hersenen. Het produceert onder andere het groeihormoon (STH somatotroop hormoon of hGH humane groeihormoon). Dit hormoon heeft een stimulerende werking op de ontwikkeling van spierweefsel. Het STH stimuleert ook de lengtegroei doordat het de epifisaire schijven (groeischijven) in de pijpbeenderen activeert. Lengtegroei ontstaat vooral door het groeien van de lange pijpbeenderen in het lichaam zoals het bovenbeen (femur) en het onderbeen (scheenbeen - tibia). Natuurlijk groeit ook de ruggengraat in de lengte net als veel andere beenderen.
Naast STH spelen ook schildklierhormoon en geslachtshormoon een rol bij de groei. Schildklierhormoon draagt bij aan de groei en orgaanontwikkeling doordat dit hormoon de eiwitsynthese in de cellen bevordert. Bij mannen speelt het mannelijk geslachtshormoon testosteron een belangrijke rol bij het ontstaan een groeispurt in de puberteit. Testosteron heeft invloed op de botvorming en skeletrijping waardoor er een versnelde groei ontstaat.
Lengtegroei is één aspect van de groei. Naast lengtegroei vindt ook toename van de massa plaats: de massa van organen en weefsels nemen toe. Hoofd en hersenen groeien aanvankelijk zo snel dat op de leeftijd van 12 jaar hoofd en hersenen in omvang vrijwel volgroeid zijn. De dikte van onderhuidsvetweefsel neemt in eerst instantie af om daarna rond de puberteit voor vrouwen weer toe te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Botgroei veroorzaakt lengtegroei.

Lengtegroei vindt plaats aan de uiteinden van onze lange botten, de
pijpbeenderen.
Daar zitten groeischijven van kraakbeen.
Deze verbenen aan de uiteinden, terwijl er tegelijkertijd nieuw kraakbeen wordt gevormd http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002081.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat dat?
In de bijsluiter van jouw medicijn?

Ik heb een anti-depressivum - Amitriptyline - tegen de pijn na een ongeval.
Nergens in de bijsluiter kan ik iets vinden over remmen van botgroei.

Als jij een medicijn hebt, waar dat wel een bijwerking van is en je bent nog in de groei, is het misschien raadzaam
je arts te raadplegen om te zien of er niet een ander medicijn beter is voor jou.

Als het een algemene opmerking is, en het zou voor
ALLE antidepressiva gelden, dan zou ik toch graag
weten WAAR dat staat!

Toegevoegd na 2 minuten:
Botten bepalen wel de sterkte en de lengte van je skelet.
Botgroei is niet ALLEEN lengtegroei, maar ook ook versterking van botten en heling, bijvoorbeeld na
een breuk.