Is hersenmedicatie voorschrijven zonder bewijs voor ziekte kwakzalverij?

Psychiaters schrijven kinderen op steeds grotere schaal hersenmedicatie voor voor ADHD, wat volgens psychiaters een aangeboren hersenstoornis is. Inmiddels 900.000 pakjes ADHD medicatie gaan er jaarlijks over de toonbank van de apotheek.

http://www.sfk.nl/publicaties/farmacie_in_cijfers/2010/2010-16.html

Maar er is geen bewijs voor de hersenstoornis die met de medicijnen behandeld zou worden, dus betekent dat niet dat er officieel sprake is van kwakzalverij?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wilde nog opmerken dat "ziekte" volgens de Dikke van Dale "verstoring van organen" betekent.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij niet, want "kwakzalverij" is het toepassen van alternatieve geneesmethodes of het onbevoegd uitoefenen van het beroep, terwijl de medicatie die de psychiatrie voorschrijft als geneesmiddel geregistreerd is. Ik denk dat je het verwart met het feit dat het geneesmiddel (on)terecht wordt voorgeschreven.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwakzalverij

Psychiaters, maar dan ook alléén psychiaters, mogen deze diagnose na een aantal tests stellen. Dat wil niet zeggen dat ze het niet fout kunnen hebben, bij mijn zoon is ook deze diagnose gesteld, maar hij heeft t niet. Als ouder moet je heel kritisch blijven en de medicijnen alleen geven als het kind zich er duidelijk beter door gaat voelen en zich beter gaat concentreren. Is dit niet het geval, dan beslis je als ouder om te stoppen, dat heb ik ook gedaan.

ik heb zelf AD(H)D en medicijnen helpen mij geweldig! met medicijnen ben ik mezelf, zonder medicijnen heb ik enorm veel last van hinderlijke blokkades in mijn hoofd, ik kan wel maar het lukt niet. heel frustrerend. ik heb veel moeite moeten doen om medicijnen te krijgen. daarom is het pijnlijk wanneer mensen ons veroordelen en zeggen dat ADHD een modeziekte is. aan de andere kant begrijp ik het wel: men geeft VAAK te makkelijk medicijnen. mijn vriendin heeft nog niet eens een diagnose en krijgt zomaar al maanden ritalin :( terwijl het niet eens helpt bij haar volgens haarzelf. zucht.. Toegevoegd na 44 seconden: ze wisten niet wat ze had en daarom zei de psychiater: probeer anders ritalin een paar maanden, wie weet helpt het..

Ik begrijp waar je heen wilt, maar in dit geval is er sprake van een empirisch bewijs en dat kan genoeg zijn voor de medische wetenschap. Ook al weet je niet exact hoe het werkt en waarom het werkt, feit is voor een groot deel van de patiënten DAT het werkt. Mensen die geen ADHD hebben en ritalin slikken, worden over het algemeen juist drukker dus die smijten het zo weer aan de kant. Er zijn nog wel vreemdere misstanden aan te wijzen: zo slikken miljoenen mensen cholesterolverlagers die niks doen en ontstekingsremmers waar ze geen baat bij hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100