Is hersenmedicatie voorschrijven zonder bewijs voor ziekte kwakzalverij?

Psychiaters schrijven kinderen op steeds grotere schaal hersenmedicatie voor voor ADHD, wat volgens psychiaters een aangeboren hersenstoornis is. Inmiddels 900.000 pakjes ADHD medicatie gaan er jaarlijks over de toonbank van de apotheek.

http://www.sfk.nl/publicaties/farmacie_in_cijfers/2010/2010-16.html

Maar er is geen bewijs voor de hersenstoornis die met de medicijnen behandeld zou worden, dus betekent dat niet dat er officieel sprake is van kwakzalverij?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wilde nog opmerken dat "ziekte" volgens de Dikke van Dale "verstoring van organen" betekent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Volgens mij niet, want "kwakzalverij" is het toepassen van alternatieve geneesmethodes of het onbevoegd uitoefenen van het beroep, terwijl de medicatie die de psychiatrie voorschrijft als geneesmiddel geregistreerd is.

Ik denk dat je het verwart met het feit dat het geneesmiddel (on)terecht wordt voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, u heeft mogelijk gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij nader inzien: psychiaters zijn artsen en wanneer zij 'oneigenlijk' medicijnen voorschrijven, d.w.z.: medicijnen voorschrijven op basis van wetenschappelijke fraude door patiënten te vertellen dat er iets mis is in hun hersenen terwijl daar geen bewijs voor is, dan kan men stellen dat sprake is van kwakzalverij en verklaart ook waarom artsenverenigingen in Nederland soms psychiaters beschuldigen van kwakzalverij, zoals bijvoorbeeld de IOCOB recent deed: http://www.iocob.nl/gezondheidscolumn/antidepressiva-bij-milde-en-matige-depressie-niet-effe.html Fraude = oneigenlijke beroesuitoeffening, in dit geval dat van een arts. Ze schrijven kinderen hersenmedicijnen voor zonder bewijs voor een ziekte en dat kan en mag niet als 'arts'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bent u het met mij eens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ArjanD: ik denk dat je heel hard bezig bent met je eigen stelling te verdedigen dat je niet heel goed de andere kant meer kunt zien. Het komt op mij over alsof je niet wilt luisteren. Als jij mijn posts goed leest, mijn reacties dan weet je mijn mening. Kwakzalverij gaat mij te ver, maar wanneer is er een goede diagnose gesteld? ADHD is een hokje waar we drukke mensen in zetten, maar soms kan het toepassen van (bijv) Ritalin wel zorgen voor een kwalitatief verbeterd leven.
Kan jij mij vertellen, hoe "bewijs" je een geestelijke aandoening? ADHD is geen ziekte, het is een defect en waar dat ontstaan is en hoe we dan oplossen... Daar heb jij vast wel een mening over. Maar probeer ook open te staan voor andere meningen.
Psychiaters, maar dan ook alléén psychiaters, mogen deze diagnose na een aantal tests stellen. Dat wil niet zeggen dat ze het niet fout kunnen hebben, bij mijn zoon is ook deze diagnose gesteld, maar hij heeft t niet. Als ouder moet je heel kritisch blijven en de medicijnen alleen geven als het kind zich er duidelijk beter door gaat voelen en zich beter gaat concentreren. Is dit niet het geval, dan beslis je als ouder om te stoppen, dat heb ik ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zijn jullie er achtergekomen dat je zoon de aandoening dan niet heeft? En dat je zo beslist over de medicijnen bedoel je waarschijnlijk de medicijnen genoemd in deze vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel idd Ritalin. Mijn zoon was gewoon wat drukker dan andere kinderen en omdat de leraar daar last van had moest hij dat circuit in van psychiaters, onderzoeken etc. Ze testen op een aantal symptomen en stellen dan de diagnose. Mijn zoon kon zich echter heel goed concentreren als iets hem interesseerde, en had ook altijd veel vrienden, wat niet goed bij iemand met ADHD past. De pillen hielpen hem totaal niet en we zijn ermee gestopt. Hij is gewoon én een nieuwetijdskind (heel gevoelig voor indrukken, en daar is niets mis mee) én hij ontpopt zich nu als een artiest. Hij is zijn eigen unieke persoon en 'de maatschappij' wilde hem met Ritalin 'aanpassen'. Psychiaters stonden, zeker 12 jaar geleden, niet open voor zoiets als nieuwetijdskinderen, maar wij zagen dat wel en zijn met hem onze eigen weg gevaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar kinderen kunnen zich ook wel goed voelen door bier, cocaïne of een joint. Er moet toch een stuk ouderlijke zorg zijn die verder reikt dan of het kind zich op een momentum in zijn leven goed voelt? ADHD medicatie is schadelijk voor het kind, het remt de ontwikkeling van de hersenen en is kankerverwekkend. Ook kan het hartproblemen veroorzaken waaraan het kind kan sterven. http://www.preventcancer.com/patients/children/ritalin.htm http://www.webmd.com/add-adhd/news/20070720/adhd-drug-does-stunt-growth Maar buiten dat: psychiaters zijn artsen, ze schrijven die pillen niet zomaar voor, zij doen dat ter behandeling van een hersenstoornis en dat is dus waar het mij om gaat. Als ouder kun je je kind wel bier geven, dat is je eigen keuze, maar mag een psychiater hersenmedicijnen voorschrijven zonder bewijs voor een ziekte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik proef uit jouw reactie dat je fel anti-ADHD medicatie bent. Ik denk dat er genoeg mensen zijn, jong en oud die ontzettend veel baat hebben bij het gebruik van deze middelen. Ja, in de oudheid had men dit niet en waren ze gewoon druk of depressief, maar nu kun je iemand een waardig leven aanbieden.
Klinkt heel fout, dat besef ik en ik vind erg kort door de bocht gedacht dat het moet om de maatschappij tevreden te houden, want die zou niet tegen drukke kinderen kunnen. Denk aan de persoon zelf en niet gelijk iedereen over een kam scheren.
Je zegt trouwens dat het kankerverwekkend is, ik ken die studies niet, maar hoe sta je dan tegenover de pil? Kan ook kanker veroorzaken. En ook oudere mensen slikken ADHDmedicatie, is het voor hun niet schadelijk? Je hebt als ouder ook invloed of je ze de medicatie geeft of niet, psychiater schrijft alleen een recept voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Noralytje. ik ben niet fel tegen Ritalin, maar wel als de diagnose ADHD niet klopt. In ons geval eiste de school zo ongeveer dat hij het bleef slikken, en dat vind ik dus niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Renee: mijn vorige reactie was niet voor jou bedoeld, maar voor ArjanD. Wel vreemd dat een school probeert zoveel druk uit te oefenen op medicatiegebruik van jullie kind. Ik kan me voorstellen dat je het dan gewoon weigert. Vraag blijft, wanneer is een diagnose verkeerd en wanneer niet? Als artsen onderling er al niet uitkomen, dan kun je het beste luisteren naar je eigen intuitie, net als jullie gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Noralytje, Ik heb wel respect voor de keuze van ouders, en zij kunnen immers ook niet alles weten en vertrouwen dus logischerwijs op wat een arts ze vertelt. Waar ik wel tegen ben is kwakzalverij, dat je ouders wijsmaakt dat het kind een aandoening heeft in de hersenen en vervolgens medicijnen voorschrijft, terwijl er geen bewijs is dat het kind die aandoening heeft op wat gedrag na. Een psychiater zou je net zo goed wijs kunnen maken dat het kind een onmeetbare schimmelinfectie in de tenen heeft en een antibioticakuur nodig heeft. Het is belangrijk om dergelijke kwakzalverij te voorkomen. Het dient overduidelijk andere belangen dan het welzijn van de kinderen. Want na 2-3 jaar gebruik doet ADHD medicatie de problemen (druk gedrag en concentratieproblemen) verergeren buiten de potentieel dodelijke bijwerkingen die het kan hebben. Zie ook een website opgericht door gedupeerde ouders: http://ritalindeath.com/ Dus ik hoop dat je begrijpt dat ik tegen fraude ben en mij niet wil bemoeien met hoe een ouder een kind wil opvoeden/welke middelen hij/zij denkt te moeten geven.
ik heb zelf AD(H)D en medicijnen helpen mij geweldig! met medicijnen ben ik mezelf, zonder medicijnen heb ik enorm veel last van hinderlijke blokkades in mijn hoofd, ik kan wel maar het lukt niet. heel frustrerend. ik heb veel moeite moeten doen om medicijnen te krijgen. daarom is het pijnlijk wanneer mensen ons veroordelen en zeggen dat ADHD een modeziekte is.

aan de andere kant begrijp ik het wel: men geeft VAAK te makkelijk medicijnen. mijn vriendin heeft nog niet eens een diagnose en krijgt zomaar al maanden ritalin :( terwijl het niet eens helpt bij haar volgens haarzelf. zucht..

Toegevoegd na 44 seconden:
ze wisten niet wat ze had en daarom zei de psychiater: probeer anders ritalin een paar maanden, wie weet helpt het..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Kimberly, Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat je problemen hebt, en dat wordt denk ik ook door niemand ontkend. Maar de vraag is: zijn hersenmedicijnen een oplossing? Want de wetenschap toont aan dat het op de korte termijn de hersenen beperkt waardoor bepaalde problemen minder kunnen worden bij sommige kinderen, maar dat het daardoor na 2-3 jaar gebruik juist steeds erger wordt: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_11/nummer_7/artikel_526/ouders_misleid_over_middelen_bij_adhd.html Lees a.u.b. nog een klein stukje met me mee. Ik beschuldig zeker niet jou of ouders in deze, waar het om gaat is dat de problemen die kinderen hebben verschillende 'oorzaken' kunnen hebben. Sommige kinderen missen bijvoorbeeld structuur en dagritme in hun opvoeding of hebben een complex voedingsdeficiënt. Andere kinderen hebben een vergiftiging met lood in hun botten (door autogassen als zij naar school fietsen) of door andere factoren in de omgeving. Weer andere kinderen zien nooit natuur en groeien op tussen betonnen muren. Het is heel belangrijk om deze oorzaken te vinden en op te lossen zodat mensen zich weer volledig goed voelen en kunnen presteren in het leven zonder hersenbeperkende middelen te gebruiken. Niemand kan in de toekomst kijken, ook jij niet. Wie weet hoe het over 2-3 jaar zou zijn indien je keihard zou hebben geknokt om de problemen te overwinnen. Ik zal je een voorbeeld geven. Albert Einstein is van de middelbare school afgestuurd omdat hij heel druk was en niet kon concentreren op voorgeschotelde taken op school. Zijn leraren omschreven hem als "mentaal traag" en "niet sociaal". Later is hij geweigerd aan de universiteit de Zurich Polytechnik. Albert Einstein benut de energie in zijn hersenen anders, maar als je leert om er goed mee om te gaan dan zie je dus waar dat toe kan leiden. En je kunt helaas niet op een wolk naar het succes toe drijven, je zal er toch iets voor moeten doen en pillen slikken leidt tot niets. Het maakt het juist erger op termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ze wisten niet wat ze had en daarom zei de psychiater: probeer anders ritalin een paar maanden, wie weet helpt het.." Dat is wel dubieus toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het ook, en dat geeft Kimberly ook toe in haar antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar is dat nu officieel kwakzalverij of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klaag ze aan, dan bepaalt de rechter dat.
Ik begrijp waar je heen wilt, maar in dit geval is er sprake van een empirisch bewijs en dat kan genoeg zijn voor de medische wetenschap. Ook al weet je niet exact hoe het werkt en waarom het werkt, feit is voor een groot deel van de patiënten DAT het werkt. Mensen die geen ADHD hebben en ritalin slikken, worden over het algemeen juist drukker dus die smijten het zo weer aan de kant.

Er zijn nog wel vreemdere misstanden aan te wijzen: zo slikken miljoenen mensen cholesterolverlagers die niks doen en ontstekingsremmers waar ze geen baat bij hebben.