Wat kan ik verwachten bij versleten rugwervels?

Vandaag heb ik te horen gekregen dat tussen mijn 5e lendewervel en 1e heiligbeenwervel de wervelschijven zijn versleten.

Nu moet ik naar de fysiotherapeut. Wat doet de fysiotherapeut in zo'n geval en wat kan ik verwachten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het moet zijn tusenwervelschijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Elk lichaam dat ouder wordt gaat op den duur tekenen van slijtage vertonen. Dit schijnt al te gebeuren na je 30e levensjaar. Er ontstaat dan aan de uiteinden van de gewrichten welke het meeste worden belast (knieen, heup, onderrug) extra botgroei aan de rand van een gewricht. Dit is arthrose / slijtage. Er slijt dus niks, echter er komt bot bij (dit even terzijde).
Door de extra botgroei kan een gewricht wat minder makkelijk in de eindstand komen. Dit geeft wat pijnklachten. Opzich niks ergs / afwijkends. Wel soms wat vervelend.
De klachten van arthrose zijn vaak wat wisselend. Zo heb je er een periode minder last van en kan het zo weer wat erger worden (na bijvoorbeeld in de tuin spitten).
Er zit geen direct verband tussen de mate van arthrose en de mate van pijnklachten.

Voor zover over gewrichtsslijtage.

Loenie, begrijp uit jou verhaal dat je het over de tussenwervelschijf (discus) L5-S1 hebt. Deze schijf staat in de meest ongunstige positie van het lichaam en moet ervoor zorgen dat de krachten en bewegingen van het onderlichaam worden doorgegeven aan het bovenlichaam. En vice versa.
Wat er gebeurd met een discus naarmate de leeftijd vordert is dat deze wat uitdroogt. Ik weet niet hoe oud je/u bent , maar als deze schijf wat minder dik wordt, is er wat minder schokdemping in je onderrug aanwezig.
Met name op gang komen na lang zitten/liggen is wat moeizaam en gevoelig voor de rug.

Wat je fysio/manueeltherapeut gaat doen hoop ik is de stand van jou bekken en onderrug beoordelen, evenals je spierkorset. Dit laatste is van belang om jou rug te voorzien van de juiste stabiliteit en coördinatie.
En kans is groot dat je wat oefeningen meekrijgt ter onderhoud van de mobiliteit.
Succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
En je fysio gaat uiteraard kijken naar de mobiliteit van je onderrug. Ook niet geheel onbelangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die slijtage gaat nooit meer goed komen..
Een therapeut kan je oefeningen aanleren die ervoor zorgen dat de spieren rondom die wervels steviger worden en zo een deel van de belasting op kunnen vangen.

sterkte ermee..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan Loenie;-)
Het trainen van de spieren in de rug, zal een groot deel van de eventuele problemen kunnen opvangen. Het is helaas een gegeven, dat de ouder wordende mens meestal fysieke klachten krijgt. Voor wat het waard is Loenie, welkom bij de club.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de fysio krijg je oefeningen om je spieren te versterken, dit vangt al een gedeelte van de pijn op.
Als het komt door scheefstand van je bekken (kan fysio onderzoeken), krijg je van de podotherapeut zooltjes om de scheefstand te corrigeren.
Als dit allemaal niet helpt zijn er nog injecties mogelijk in het ziekenhuis. Eerst uit pijnbestrijding (kan een aantal keren worden gedaan).
Als ook dat laatste niet helpt is het tegenwoordig mogelijk om een soort nepkraakbeen te laten implanteren Dit kan echter tot nu toe maar 1 keer in je leven. (ken iemand die dit 10 jaar geleden heeft laten doen, en heeft er nog steeds profijt van).
Er is dus een hoop mogelijk. De Maartenkliniek in Nijmegen staat hoog aangeschreven op orthopedisch gebied en ik geloof ook een ziekenhuis in Rosmalen.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zachtuitgedrukt erg vervelend. In de familie heb ik ook iemand en die heeft ook ergens in dat gebied een aangeboren afwijking. De "spons" tussen twee wervels ontbreekt bij haar, waardoor de twee wervels bij een bepaalde hoek op elkaar klappen. Dit is inderdaad (gedeeltelijk) op te vangen door de rugspieren verantwoord te versterken met bepaalde oefeningen.

Ook de juiste houding en door de knieen gaan is erg belangrijk. Luister dus goed naar uw lichaam! Als u dit niet doet, zal het alleen maar erger worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Fysio traint idd de spieren erom heen zodat je wervels niet belast worden. Laat je wel goed informeren als je je wilt laten opereren. Mijn vader heeft het laten doen (on Belgie) en die moest voor de tweede keer geopereerd worden en heeft in totaal bijna 1.5 jaar op bed moeten liggen. Er werd gezegd 4 weken en je loopt weer. Tweede operatie was nodig omdat het kraakbeen niet op de schroeven wilden hechten. Dit is puur ongeluk maar kan ook gebeuren. Ingreep was eenvoudiger maar het herstel vele malen langer. Dus mijn tip ga naar de fysio en train je sterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kunnen beslissen om dit euvel ofwel te verhelpen met een soort gel die tussen de twee wervels wordt geplaatst, of opereren, en fixeren, of anders ook nog kan men een stuk titanium plaatsen in de plaats war er te weinig tussenwervel zit (dit laatste kost U wel 3000 euro)