Hoe blijf je wakker?

Door een angststoornis - ontstaan na het overlijden van een vriend - ben ik erg na gaan denken over het leven. Ik was nadien bang om controle te verliezen. Slapen zag ik als verlies van controle, maar als je thuis bent heb je weinig te vrezen. Op straat en openbare plaatsen was ik wel bang. In slaap vallen was het eerste wat me bezig hield. Waarom blijf ik wakker, waarom heb ik daar niet voor te vrezen.

Ik ben dan ook benieuwd of iemand mij kan vertellen waarom een gezond mens niet zomaar in slaap valt. Behalve wanneer hij / zij er voor gaat liggen. Dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

slapen is een staat van rust. Als je staat heeft je lichaam geen rust en kan je dus niet zomaar in slaap vallen. je moet de tijd ervoor nemen.

je hebt speciale melanine pillen, die bevorderen de slaap en kunnen je laten slapen.(is natuurlijk, geen chemische troep) kamille thee wil ook wel eens helpen.

je bent blijkbaar nog niet over het overlijden van een vriend heen. praat er dus over met mensen, of neem een dag vrij en laat thuis eens goed je emotionele kant zien. dit lucht meestal op en helpt bij het verwerkings proces.

als je gaat slapen moet je je niet bezig houden met het feit dat je moet gaan slapen, dan forceer je jezelf en krijgt je lichaam geen rust. laat je gedachten overvliegen. denk aan niets dat je stress of zorgen kan geven.

slapen is een informatieverwerkend proces, dit duidt erop dat je lichaam nog steeds in controle is van zichzelf, je verliest alleen het bewustzijn.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik blijf wakker omdat ik moét.
het komt niet in me op om te slapen in mijn geval dus dicipline
thuis slaap ik wel ,ook als ik koffie gedronken heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp wil je weten waarom je niet 'zomaar' in slaap valt terwijl je actief bent?
Je hebt een soort ritme in je hersens, dat ervoor zorgt dat je (meestal) 's avonds slaperiger wordt en uiteindelijk in slaap valt. Knip van Wikipedia: "De nucleus suprachiasmaticus, gelegen boven het chiasma opticum, reguleert slaap door middel van lichtinval. Bij normale lichtintensiteit wordt er via deze hersenkern minder melatonine afgegeven en wordt slaap geremd. Vandaar dat ons slaap-waakritme gepaard gaat met een dag-nachtritme. Als deze externe stimulus wegvalt wordt het normale slaappatroon ontregeld." (De twee ingewikkelde termen zijn gebieden in de hersenen.)
Hormonen spelen daar ook een rol in.

Overigens bestaat er een aandoening waarbij mensen wel 'zomaar' in slaap vallen, dat heet narcolepsie.

In de Teleac-cursus 'Beter slapen' staat ook veel informatie over slapen, hoe het werkt, wat voor problemen je er mee kunt hebben en hoe die aan te pakken.