weet iemand manieren om beter te slapen en meer energie te krijgen? ik pieker veel en slaap slecht...

Toegevoegd na 1 dag:
ja heb besloten deze week maar eens bij te slapen... ik zie veel tips voorbij komen dus kan ff vooruit... het in slaap komen s nachts is geen probleem maar ikword te vroeg wakker en slaap dan nie meer... ik ga nu midden op de dag ook nog maar even liggen met mp4 speler en meditatiemuziek ( tai chi muziek van oliver shanti werkt fijn) bedankt voor alle tips alvast zal alles gaan uitproberen... niet tegelijk natuurlijk, anders houdt dat me weer wakker :P

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik zie heel veel goeie antwoorden hierin, dus ik kies er geen....

Weet jij het antwoord?

/2500

hm.. Het piekeren is wellicht de oorzaak van slecht slapen. Dus beter slapen door minder te piekeren. Als je goed slaapt krijg je ook meer energie. De oplossing ligt dus in het piekeren kwijt raken. Vindt uit waar je over piekert, en los die problemen op OF besluit dat ze nu niet op te lossen zijn, en zet ze daarmee voor een periode van je af. uiteraard is dit makkelijk praten, dat besef ik ook... Toegevoegd na 42 minuten: een practische tip: 10 minuten lezen voor lamp uit slapen. Je hofd komt in het verhaal dat je leest en kan daarmee de dag los laten.

Om beter te slapen: Regelmaat, zelfde tijd naar bed zelfde tijd op.ook in het weekend De dag 'afbouwen" dus een uur voor je naar bed gaat rustig een boek lezen of een wandeling maken, geen tv kijken, of sporten. Drink een beker warme melk en kruip in bed. Ga je liggen piekeren zeg dan, eventueel hardop, STOP, tegen jezelf, dit klinkt dom maar werkt wel. Toegevoegd na 2 minuten: Je kan ook een papier en pen naast je bed leggen, ik ga 's avonds altijd liggen bedenken wat ik zeker niet moet vergeten, door het op te schrijven ben ik dat kwijt en kan ik rustig gaan slapen. Maar je kan ook je 'piekerdingen' opschrijven, met het idee, jullie zij voor morgen :)

▪ Neem voordat u naar bed gaat een warm bad of een warme douche. ▪ Doe een paar keer per week in bescheiden mate aan lichaamsbeweging, maar doe geen inspannende Goed slapen hangt niet alleen af van het tegengaan van angst en stress maar van een hele reeks factoren. Die worden samengebracht onder de noemer slaaphygiëne. Doeltreffende slaaphygiëne komt neer op een leefwijze. Daartoe behoort geregelde lichaamsbeweging op de juiste tijd van de dag. Lichaamsbeweging in de ochtend of de middag kan ertoe bijdragen dat iemand slaap krijgt als het bedtijd is. Maar lichaamsbeweging vlak voor bedtijd kan slaapbelemmerend werken. Spannende films of boeiend leesmateriaal kunnen ook een stimulerende uitwerking hebben. Het kan beter zijn om voor het naar bed gaan iets ontspannends te lezen, naar rustig stemmende muziek te luisteren of een warm bad te nemen. Deskundigen zeggen dat u uw hersenen kunt leren een bed te associëren met slaap door alleen op bed te gaan liggen wanneer u werkelijk van plan bent te gaan slapen. Voor mensen die in bed eten, studeren, werken, tv-kijken of videospelletjes doen, kan het moeilijker blijken in slaap te vallen. Bij de voorbereiding van het lichaam op rustgevende slaap hoort ook het letten op wat u eet en drinkt. Hoewel alcoholische dranken u slaperig maken, kunnen ze in feite de kwaliteit van uw slaap verminderen. Koffie, thee, cacao, chocolade en coladrankjes moeten ’s avonds vermeden worden omdat ze stimulerend werken. Kleine hoeveelheden mango, zoete aardappel, banaan, rijst, taugé of noten daarentegen stimuleren de aanmaak van serotonine en kunnen dus slaapbevorderend zijn. Een waarschuwend woord: ’s avonds laat een zware maaltijd gebruiken kan net zo ongunstig zijn voor de slaap als met een lege maag naar bed gaan. Even belangrijk als onze routine voor het slapengaan, is de omgeving waarin we slapen. Een aangename temperatuur, een donkere en stille kamer en een comfortabele matras en kussens zijn bevorderlijk voor een goede nachtrust. Met zo veel comfort kan het de volgende ochtend zelfs moeilijk opstaan zijn. Maar bedenk dat langer in bed blijven dan nodig is, zelfs in het weekend, uw slaappatroon kan verstoren en het moeilijker voor u kan maken de volgende nacht te slapen. Slaapwel!

Hoi, Ik weet niet wat de oorzaken dan dit probleem zijn. maar ik zou sowieso naar de huisarts gaan. ik heb wel tips om beter in te slapen maar het probleem is daarmee niet opgelost. de huisarts kan met jou naar de oorzaak zoeken, díé moet aangepakt worden. voor slapen en tegen het piekeren de volgende tips: - ga altijd op dezelfde tijd naar en uit bed, zorg voor een vast slaaptijdstip en ritueel, na verloop van tijd word je lichaam elke avond op dezelfde tijd moe. - doe een uurtje voor het slapen niets meer, gun jezelf, je lichaam en je geest rust. doe iets waar je blij van word en van ontspant, maar wat wel rustig is! vb. lezen, spelletje, zitten op de bank met een stapel tijdschriften en wat lekkers naast je. iets creatiefs doen. géén tv of computer: teveel bewegende beelden. - neem een uur van tevoren melatonine (potje 0,1 mg bij kruidvat). neem er gerust meerdere, want je krijgt ze heel makkelijk van de dokter voor 2,5 mg of meer + 25 kleine pilletjes. Zo kun je beter slapen. melatonine is een nietverlavend slaapmiddel. - maak je hoofd leeg en schrijf alles van deze dag en wat je dwars zit op in een speciaal dagboek. - zet ontspannende muziek aan en neem een warm(e) douche of bad. - niet te veel eten voor het slapen gaan: schaaltje kwark is goed voor de spijsvertering. - zorg dat je lekker ligt, zorg voor ventilatie en stilte. - lezen uit een ontspannend boek in bed wil ook helpen. ik val nog weleens met boek en al in slaap. :P als je goed slaapt heb je vanzelf meer energie. misschien verwijst de huisarts je door naar een psycholoog of maatschappelijk werker. Die kan je helpen om wat te doen aan het piekeren en als je minder piekert krijg je meer energie!! verdiep je verder in voedsel, zoek uit welke voedingsmiddelen jou extra energie geven. doe dingen die je leuk vind, waar je plezier in hebt, ook al heb je geen zin om eraan te beginnen. je zult zien, als je eenmaal begonnen bent fleur je op en kun je ook even iets doen zonder te piekeren. van dingen doen waar je van houd krijg je weer nieuwe energie. Ik hoop echt dat dit je (een beetje) verder helpt!!

Bronnen:
helaas ben ik ervaringsdeskundige :(

Bleh, ik herken het probleem. Ik kan ook uren naar het plafond staren, balend dat ik niet kan slapen. Waar ik zelf op let zijn de volgende dingen: - Ik zorg ervoor dat mijn lichaam moe is. Als je weinig lichamelijke inspanningen hebt op een dag, heeft je lichaam energie 'over'. Door een stuk te gaan fietsen, hardlopen of fitnessen maak je je lichaam moe en slaap je beter. Ga niet sporten vlak voor het slapen. Je kan er juist een energieboost van krijgen. Sporten geeft je dus energie, hoewel je er in eerste instantie natuurlijk moe van wordt. 's Ochtends sporten vind ik daarom zelf prettig. - Ik neem een kladblokje mee naar mijn slaapkamer waarin ik dingen schrijf die blijven hangen. Soms zijn het dingen die ik niet moet vergeten, soms zijn het dingen die ik op een later moment moet doen. - Laat gedachten niet toe. Dat klinkt een beetje gek, maar ik 'zeg' tegen mijn gedachten "hier ga ik op een later moment over nadenken, op dit moment wil ik slapen". Dat doe ik dan vaak in combinatie met het opschrijven van de gedachte. Ik neem 'geen tijd' om er aan te denken. - Als je echt uitgeput bent en je hebt behoefte aan een middagdutje, doe dat dan gewoon! Als je weer helemaal bijgeslapen bent en weer vol energie bent, dan heb je deze slaapjes niet meer nodig. Soms heb je gewoon even wat extra rustmomenten nodig.

Er zijn bepaalde dingen die je beter kan doen voordat je gaat slapen. Hou ruimte tussen je avondeten en het moment dat je gaat slapen ivm verteren. Computer niet vlak voordat je gaat slapen maar rook misschien even een sigaretje. Dat hielp mij (toen ik nog rookte). Flink gaan fietsen savonds helpt ook. Toegevoegd na 59 seconden: En als je een heel saai boek gaat lezen wordt je moe van liggend proberen te lezen en dan val je ook vaak ineens in slaap. Toegevoegd na 2 minuten: radio luisteren op je mobiel werkt in elk geval niet. Tenminste dat zie ik zo. Je gaat je dan ineens heel erg interesseren in een of ander opbel programma. Toegevoegd na 9 minuten: Wat ook erg goed helpt is slaap thee. Sommige thee heeft heel veel valeriaan. Het helpt goed, maar het is niet lekker. Andere theeën hebben minder valeriaan.

Piekeren kost heel veel energie, en kan je uit je slaap houden. Heel vervelend,vooral als het angstige gedachtes zijn die je moeilijk los kunt laten. Ze zeggen ook wel; hoe je dag is, zo is ook je nacht. Zorg dus overdag ook voor rust en weinig stress. Lekker in de natuur wandelen, en een wandeling voor het slapengaan. Schrijf je gepieker op tijdens piekeruur, dat doe je bv om 7 uur 's avonds. Dan mag je piekeren, en wel een heel uur lang! Daarna niet meer, pas de volgende dag. Voor slapen kun je melatonine gebruiken, natuurlijk en werkt goed. Sterkte!

beter slapen weet ik wel, het klinkt gek maar als je een bodyscan doet vallen zeer veel mensen in slaap het is een soort meditatie waarbij je je aandacht richt op elk lichaamsdeeltje afzonderlijk ik denk als je beter zal slapen je ook meer energie zal hebben probeer voor het slapengaan je hoofd echt leeg te maken ,misschien kan meditatie of yoga je helpen

ik ken het, mij helpt wel eens om muziek te luisteren. Heel zacht met koptelefoon (soms op één oor, omdat ik op het andere lig) en dan val ik wel in slaap. Een andere tip. Als ik die dag bij iemand thuis ben geweest, dan ga ik in gedachten naar dat huis en richt ik het helemaal in met mijn eigen meubels. Dit doe ik dus heel intensief en dan val ik zonder piekeren in slaap

Een goede vriend van mij had het zelfde probleem, elke keer als hij ging liggen in bed kwamen de problemen, na denken, piekeren, daarom draaien en zweten naar het toilet en dan weer van vooraf aan. Hij heeft een vast patroon nu voor het slapen gaan en hij is een heel stuk rustiger geworden. het werkt als volgt: dingen die overdag gebeuren en die je moet onthouden schrijft hij direct op en elke avond een half uurtje voor het slapen gaan gaat hij al die punten van de dag even langs noteert ze op datum als het een afspraak is of als hij iets moet betalen staat dat direct op het programma van de volgende dag. Hij werkt alle puntjes af en zet de oplossing erbij en dat geeft rust. Als beloning neemt hij een glas rode wijn en gaat lekker op de bank zitten en doet alle lichten uit en gaat in het donker zijn glas wijn drinken en daar wil hij niemand bij hebben Hij moet helemaal alleen zijn. Omdat de dingen die in je hoofd zitten gerangschikt zijn en eventueel al voorzien van een oplossing of afgehandeld wordt zijn hoofd steeds rustiger en het is donker om je heen en dat geeft ook rust. en dan wordt hij steeds lomer en gaat dan naar bed zet de wekker en gaat slapen. Maar wel alles in het donker. Welterusten

Niet slapen heeft voornamelijk te maken met, zoals je al zegt, piekeren. Dus jij moet de controle krijgen over jouw gedachten. Bij enorme gedachten die absoluut niet kunnen stoppen, is schrijven een optie. Een dagboek. Maar ook met meditatie kan je leren je gedachten te controleren. Leren dat ze mogen komen, maar ook weer mogen gaan. Jij bent zelf die ervoor kiest dat de wolken blijven hangen. Dat is jouw WIL. Jouw gedachten hebben jou nu in de greep en je krijgt ze niet meer stil. Jij zou die controle moeten hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100