Hulp zoeken, in therapie gaan.

Of schoonmaker worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij dat je allereerst de huisarts opzoekt die kan je wel doorverwijzen.
13 jaar geleden
je kunt inderdaad naar de huisarts gaan om doorverwezen te worden voor een therapie behandeling of gesprekken oid. bedenk je wel dat wanneer je eigenljk juist alles ontsmet en niks meer aanraakt en alles je zo juist ziek word, je bouwt namelijk dan geen weerstand meer op. hoe raar het ook voor jou zal klinken, de mensen die het vieste zijn en het minst hun handen wassen, hebben vaak een grotere weerstand. bedenk je, bacterien zijn overal en je kunt ze nooit geheel uitschakelen! sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch proberen hulp te zoeken want het is toch een symptoom van andere onderliggende ernstiger oorzaken.
En op den duur gaat dit alles je hele leven beheersen en wordt je er niet gelukkiger op.
Het is een hele stap, die hulp vragen, maar doe het toch want je zult je als je het opgelost krijgt een stuk beter voelen. Succes ermee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smetvrees is te behandelen door therapie en medicijnen. Meestal bestaat de behandeling uit een combinatie. Cognitieve gedragstherapie lijkt de meest voor de hand liggende therapie omdat deze ook gebruikt wordt voor de behandeling van andere fobieën en dwangneuroses. Dit kan betekenen dat een patiënt, in kleine stappen, geconfronteerd wordt met het vermeende gevaar. Deze therapie kan soms binnen enkele maanden resultaat opleveren. In enkele gevallen wordt deze therapie ondersteund door medicijnen. Een afspraak met een huisarts zal een eerste stap in de goede richting zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smetvrees is een ‘diagnose’ die iemand zichzelf niet zo snel zal geven. Je vindt de manier waarop je zelf omgaat met viezigheid doorgaans normaal. Vaak is het zo dat anderen in je naaste omgeving je gedrag lastig vinden omdat dwangmatig schoonmaken bijvoorbeeld veel tijd en geld kost.

Natuurlijk kun je er zelf ook last van krijgen als je dagelijkse functioneren eronder gaat lijden. Zeker dan wordt het tijd om professionele hulp te gaan zoeken maar dat moet je natuurlijk ook doen als dwangmatig gedrag ten koste gaat van je relatie(s).

De huisarts is eerste aanspreekpunt voor dergelijke problemen. Die zal je hoogstwaarschijnlijk verwijzen naar het RIAGG om verder te praten met een gespecialiseerde hulpverlener.