Is natuurlijke tandpasta beter als chemische tandpasta?

Ik lees heel vaak er over dat industriele tandpasta niet zo goed is voor je gezondheid omdat er fluoride inzit.
Steeds meer mensen zeggen en schrijven er over dat natuurlijke tandpaste beter is voor je kiezen en je gezondheid omdat er dus geen giftige stoffen in zitten.
Ik heb inmiddels van weleda een natuurlijke tandpasta gekocht zonder fluoride,maar ik ben gewoon onzeker over wat dan nu beter is of slechter is.
Het ligt er ook aan omdat ik mijn hele leven al steeds last heb van mijn kiezen en bijna iedere maand naar de tandarts moet,dus ik dacht mischien komt dat van de tandpaste met fluoride erin,daarom ben ik nu begonnen met natuurlijke tanpasta.
Weet hier iemand meer over of heeft iemand hier eigen ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

fluortandpasta's, dit zijn tandversterkende tandpasta's die fluoride afgeven. Deze fluoride wordt door de tand opgenomen, waardoor de tand zuurbestendiger wordt.

Je zou dus zeggen dat de toevoeging van fluoride juist beter is, om je tanden beter te beschermen.

Er zijn ontzettend veel soorten tandpasta.
Volgens mij kun je het beste aan jouw tandarts
vragen welke het meest geschikt is voor jouw gebit.
Misschien is dat wel een tandpasta, speciaal voor gevoelige tanden.

Vroeger poetsten de mensen ook al hun tanden, niet met tandpasta en een tandenborstel maar met een takje van een geneeskrachtige boom of plant. Ook zout werd wel gebruikt om tanden mee te poetsen.

In delen van Afrika poetsen arme mensen nog steeds hun tanden met een takje omdat tandpasta te duur is. De oude Egyptenaren poetsten hun tanden met as gemengd met kruiden. Ook arme mensen poetsten hun tanden vroeger met as.

Misschien is dat wat voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Fluoride maakt tanden harder. Dit is zeer werkzaam, en er zijn geen goede onderzoeken waaruit blijkt dat het schadelijk is. Langdurige overdosering leidt echter tot gezondheidsproblemen, zoals botaandoeningen en fluorose. Kenmerkend zijn witte vlekken en streepjes op de tanden, maar bij zeer hoge fluorgehalten komen ook bruine vlekken voor.

Wanneer tandpasta fluoride bevat, is het raadzaam om deze niet in te slikken. Botontkalking kan door fluoride verergeren, en ook dialysepatiënten moeten oppassen met fluor. Wie geen fluoride mag of wil hebben, kan fluoridevrije tandpasta kopen. Tandpasta voor jonge kinderen bevat minder fluoride omdat zij de tandpasta soms inslikken.

n sommige landen, met name Ierland, de Verenigde Staten en Canada wordt een deel van het drinkwater gefluorideerd. Anno 2008 wordt dit in Nederland en
België na discussie niet meer gedaan. Het gebruik van fluoride ter voorkoming van cariës begon in Amerika in de dertiger jaren van de twintigste eeuw, toen de effecten merkbaar werden van onbedoelde fluoridering van bronwater door de zware industrie.

Ik heb zelf trouwens geen ervaring met tandpasta zonder fluoride. Kies bewust voor een tandpasta met deze toevoeging.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
ik vermoed dat het niet zoveel zal uitmaken als jij al je hele leven slechte tanden hebt dan zal geen tandpasta helpen lijkt me.
Ik vermoed dat je daarom ook een meer dan uitstekende tandarts verzekering hebt ?
je zou eens kronen kunnen overwegen ?
als je die toch hebt
Ik heb van mensen gehoord dat beter is dan een kunstgebit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow ja fluor is altijd beter ik prevereer zelf zendium
kwestie van smaak misschien?