Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Weinig slaap en veel alcohol! Nee serieus, ik sport veel, eet veel groenten en fruit en drink veel water. Toch heeft de verkoudheid me te pakken gekregen.

Als je de reclames mag geloven door Optimel en Yakult te drinken... Ik zelf ben meer een voorstander van genoeg slaap, gezond eten en veel bewegen.

Ik was eens op een project in China, ik wist dat een collega van me het jaar ervoor ziek was geworden. Ik had mijn hele koffer volgegooid met diacure en was klaar voor alles. Ik had nergens last van. Ik vroeg aan een andere collega waarom die andere nou zo'n last had. "Die jongen heeft nog nooit iets egeten wat zijn moeder niet heeft klaargemaakt", daar zat wel wat in. Als je je hele leven in een plastic bubbel leeft heb je geen weerstand. Gezond leven is natuurlijk goed; gezond eten, beweging, frisse lucht....maar je lichaam moet ook eens wat klappen hebben gehad om ze beter op te vangen later. Net als met alles kan je je lichaam conditioneren. Als je bij een kleine verkoudheid dagen in bed gaat liggen tot het over is dan bouw je geen weerstand op.

Mijn weerstand is uitstekend. Dat heb ik bereikt, en dat houd ik zo, door _niets_ bijzonders te doen. Wel sporten (alleen sporten doen die je leuk vindt), voldoende slapen, en normaal gevarieerd eten. En verder: niet te schoon zijn. Een plak kaas die op de grond is gevallen: gewoon oprapen en opeten. Fietsband onderweg moeten oppompen, even gevoeld of de band al hard genoeg was, daardoor een beetje straatvuil onder de vingernagels dat toch echt weg moet voordat ik zometeen op mijn afspraak verschijn: gewoon verwijderen met de voortanden. Klein schaafwondje aan de hand dat een bloedstreepje maakt: gewoon afwassen met water uit een meertje. Ik ben met enige regelmaat een beetje snotterig - dat gebeurt me drie of vier keer per jaar. Maar vrienden en collega's zijn dan zwaar verkouden. Ik dus niet. Mijn laatste ziekteverzuim was zeven of acht jaar geleden. De laatste keer dat ik bij de huisarts was, stond hij verbaasd te kijken: "Meneer, ik ken uw beide ouders, en ik wist dat ze twee dochters hadden. Dat ze ook een zoon hebben staat hier wel in mijn archieven, maar ik was uw bestaan helemaal vergeten." Dus: niet aan je weerstand denken is de beste manier om weerstand op te bouwen.

natuurlijk gezond en gevarieerd eten, genoeg bewegen en slapen. Maar het belangrijkste is wel lekker in je vel zitten, de dingen die je doet met plezier doen, volg je hart.

Doordat de mens steeds hygienischer is geworden en dus ook minder met virussen in aanraking komt is onze weerstand zowieso al afgenomen. Om nu toch een goede weerstand te houden moet je gezond en gevarieerd eten, voldoende slapen, bewegen en een beetje buitenlucht doet ook wonderen.

Gewoon relaxt leven. Sport een beetje, eet gezond, neem op tijd je rust, ga veel naar buiten en zorg voor een goede balans.

In de eerste plaats bouw je fysische weerstand (immuniteitssysteem) op door een gezond levenspatroon (eten, drinken, slapen) aan te houden .Even belangrijk is de geestelijke toestand: veel positief denken, veel humor , weing zelfmedelijden. De romeinen wisten het al :"MENS SANA IN COROPORE SANO"

Regelmatig leven, gevarieerd eten, genoeg bewegen, in de buitenlucht komen. En inderdaad niet té hygienisch bezig zijn. Je lichaam leert namelijk niet hoe het infecties moet bestrijden als het nooit met ziektekiemen in aanraking komt. Onschuldige infecties zijn voor het lichaam dan ook gewoon oefeningen voor minder onschuldige infecties, waar je vroeg of laat tóch wel een keer mee in aanraking komt, hoeveel je je ook probeert te beschermen. Ik heb dezelfde ervaring als hierboven: het afgelopen jaar hebben er bij mij op kantoor (ik denk dat de slechte luchtcirculatie er debet aan is, grotere kans op besmetting) zeker vier griep- en/of zware verkoudheidsgolven gewoed. Niemand is gespaard gebleven, ook ik niet. Maar waar collega's allemaal drie of vier keer de klos waren, ben ik maar één keer echt ziek geworden, voor het eerst in járen. De andere keren dat het kantoor werd gedecimeerd, heb ik er niet meer van gemerkt dan een lichte snotter of een ochtend keelpijn.

Het ligt eraan hoeveel vermogen de weerstand moet dissiperen en hoe precies hij moet zijn. Voor grote vermogens is een draadgewonden weerstand aan te bevelen, voor precisie is een metaalfilmweerstand geschikt.

Leef niet volgens de gangbare regeltjes, maar leef naar je gevoel. Let goed op de tekenen van je lichaam en probeer dat te begrijpen. Verdiep je in wat gezond leven nu eigenlijk is. Kies je eigen pad en luister niet te veel naar het gezeur van anderen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100