Is een bloeddruk van 156/ 89 en hartslag van 78 echt te hoog of valt dit wel mee ?

Ik was vandaag in het ziekenhuis en ging door de malle molen omdat ik waarschijnlijk apneu heb.
En nu keken ze mijn bloeddruk na en ze vertelden mij dat het te hoog is, dit valt toch wel mee ?
Wanneer is een te hoge bloeddruk gevaarlijk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
55.5K

Het beste antwoord

Hebben ze de bloeddruk 2 keer gemeten?
1 keer aan het begin en een tijdje later nog een keer?
Het blijkt vaak dat mensen bij de eerste meting een beetje nerveus zijn en de tweede meting, 5 minuten later, een lagere waarde geeft.
En dit is inderdaad de reden dat veel (huis)artsen 2 keer die bloeddruk meten en alleen de 2e meting noteren.

Overigens maak ik me eerder zorgen over een hartslag van 78. (aangenomen dat die meting in rust was.)
Dit kan inhouden dat er inderdaad iets mis is, lichte verhoging en mogelijk een infectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als richtlijn voor hoge bloeddruk wordt genomen: een bovendruk hoger dan 140 mmHg en/of een onderdruk hoger dan 90 mmHg.

Volgens mij valt het dus nogal mee.
Mijn bloeddruk was op een gegeven moment 190/120.
Toen moest ik wel aan de pillen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jouw bloeddruk kan best iets hoger zijn uitgevallen
alleen al door de stress van een ziekenhuisbezoek.

Als je je zorgen maakt kan je altijd nog eens laten meten door de huisarts of diens assistent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je met een bloeddrukmeter aan de slag gaat wordt het meetresultaat in twee waarden gegeven: een getal voor SYS (systolische druk) en een getal voor DIA (diastolische druk). Beide waarden vormen samen de bloeddruk, die dan ook in twee waarden wordt weergegeven: 120 over 80 (120/80), bijvoorbeeld.

Het eerste getal, de 120, is de systolische druk. In de volksmond wordt deze ook wel aangeduid als de bovendruk. Dit is de druk van het bloed op de wanden van aders en slagaders op het moment dat het hart samenknijpt. Gedurende deze fase, de ‘kamersystole’, worden de hartkamers leeggeperst en begint het bloed opnieuw aan zijn reis door het lichaam. Het is vanzelfsprekend dat deze waarde hoger is dan de waarde voor diastolische druk.

Die druk, ook wel bekend als de onderdruk, wordt namelijk gemeten als het hart in rust is. Die fase heeft officieel de diastole. In die paar milliseconden worden de twee hartkamers gevuld met nieuw, zuurstofrijk bloed. Ook de boezemsystole draagt daaraan bij: doordat de boezems (vóór de kamers) samentrekken wordt er nog wat extra bloed in de hartkamers geperst.

Bovenstaande twee waarden vormen samen dus de bloeddruk. Als die onder de 90 over 60 ligt, duiden medici dat aan als een te lage bloeddruk. Rond de 120 over 80 is prima gezond en boven de 140/90 (of 160/90, in het geval van zestigplussers) is té hoog. Preciezer is het echter om uit te gaan van de gemiddelde bloeddruk, die als volgt wordt berekend. Je neemt de onderdruk en telt daar het verschil tussen boven- en onderdruk bij op. Dat getal deel je vervolgens door drie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor u uitgebreide uitleg.
Gezien je leeftijd (ik neem aan dat je van 1966 bent) is je bloeddruk aan de hoge kant. Echter, de onderdruk is belangrijker dan de bovendruk.

De bovendruk (bij jou 156) is de druk van het bloed op de vaten op het moment dat het hart slaat.

De onderdruk (89) is de druk van het bloed op de vaten als het hart in rust is.

Normaal zou een bloeddruk van 120/80 een gezonde bloeddruk zijn. Vanaf 140/90 spreekt men van een hoge bloeddruk.

Er zijn veel mensen met een iets te hoge of iets te lage bloeddruk. Dat is vaak aanleg en zolang je nergens last van hebt is er vaak ook niets aan de hand. Heb je overgewicht, diabetes of andere ziektes, dan moet je het wel in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloeddruk valt wel mee. Ik adviseer bij een dergelijke bloeddruk om het binnen korte tijd nog eens (een paar keer) te laten nameten. Er is namelijk een goede kans dat het een uitschieter is omdat een bloeddrukmeting altijd een momentopname is. Bovendruk (systolisch) is belangrijker dan de onderdruk (diastolisch).

Veel belangrijker vind ik je apneu-probleem. Daar kun je echt gezondheidsproblemen van krijgen. Er is wel het een en ander aan te doen. Vaak speelt overgewicht een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 155 sys 104dia en 115 slagen per min is dat hoog?