Ruiken mensen die binnenkort gaan overlijden naar lelies?

Toen mijn oma op sterven lag kwam er iemand binnen en die zei ja het zal niet lang meer duren ze ruikt al helemaal naar lelies. Ik heb hierop googled maar ik kon er niets over vinden. Zegt iemand dit iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.5K

Het beste antwoord

Bij bepaalde ziektebeelden komen er inderdaad geurstoffen vrij. Het kan bij bepaalde ziektes voorkomen dat er een bloemige geur vrijkomt.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.ouders.nl/trouw/t1999011.htm:
Huisarts Hugo Kieviet licht toe: "De rottende afbraakproducten van bacteriën kunnen goed stinken, ja. Niet alleen bij keelonstekingen, ontstekingen van het middenoor of de voorhoofdsholten. De lucht van aceton treedt op bij een veranderde stofwisseling zoals bij honger en uitdroging." De geur van ziekte is soms zoet en weeïg, soms scherp en chemisch, en soms ruik je iets visachtigs. Hoe zit dat? Kieviet: "Het verschilt niet alleen van persoon tot persoon, maar elke bacterie heeft zo zijn eigen geur en artsen die goed kunnen ruiken kunnen zo de verschillende bacteriën van elkaar onderscheiden. Heel handig."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dan zou je dodelijke ongelukken aan 'ruiken' komen. Als je dan oversteekt en lelies ruikt, moet je maar even wachten (of het heeft geen zin meer).
Ik kan me wel voorstellen dat je bloemen ruikt bij een terminaal patiënt, maar dat is dan niet de patiënt zelf, maar de bloemen van vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lelies worden vaak gebruikt bij een begrafenis en worden geassocieerd met de dood. De witte lelie is ook het symbool van onschuld.

De lelie wordt soms ook weergegeven op grafstenen.

In feite is het een soort gezegde dus die aangeeft dat je oma binnenkort begraven zou worden. Ik zou dat een vrij cynische en niet zo passende uitspraak vinden op dat moment.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat betreft de geur: Lelies ruiken heel sterk (zwaar zoet). Ik denk dat de geur door de persoon die de uitspraak deed met de dood wordt geassocieerd omdat de bloem op begrafenissen wordt gebruikt. Het is echter niet zo dat dode mensen of mensen die terminaal zijn naar lelies ruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Afbeelding: Grafsteen met lelie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb werkelijk geen idee waarom ik nu gemind wordt. Aangezien google ons hier niet verder kan helpen (het is geen bestaande uitdrukking) probeer ik een argument te vinden waarom de uitdrukking wordt gebruikt.
Ik geloof dat ook niet, maar dat is persoonlijk. Ik moet wel zeggen dat ik er nog nooit van gehoord had, maar dat ik het op zich wel een mooie gedachte vindt wanneer mensen die zouden krijgen bij iemand die snel zal overlijden. Dus wat dat betreft zeg ik: Mooi laten denken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet naar lelies, maar bij iemand die al langere tijd ernstig ziek is, kan je inderdaad soms verandering ruiken als je de kamer inkomt. Door ervaring leer je dan die 'geur' herkennen en weet je dat het waarschijnlijk niet lang zal duren voor diegene overlijd.
Maar meestal is het een combinatie van hoe iemands ademhaling is, deze verandert ook, de blik in iemands ogen, verkleurde huid en de geur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bevestigt mijn vermoeden dat dode mensen of terminale patienten naar lelies ruiken. Dan ben ik van mening dat de uitdrukking ergens anders vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die op sterven liggen kunnen idd 'n bepaalde geur 'afscheiden'. Ik heb 't 'n tijdje de geur van ontbinding genoemd..
+ voor je antwoord
Er zijn mensen die een teken krijgen, wanneer er iemand in hun omgeving gaat overlijden.
Dit teken verschilt van persoon tot persoon.

Als mijn partner plotseling een blauwe plek op de bovenarm heeft (alsof 'ie heel hard geknepen is, hij wordt er dan mee wakker) kun je de klok erop gelijk zetten dat er in de dagen die volgen een familielid of dierbare vriend gaat overlijden.
Een familielid van mij voorspelde een overlijden omdat hij dan een witte schim aan zijn linkerkant voorbij zag zweven. Ook hier klopte zijn voorspelling altijd.

Misschien heeft de persoon die jouw oma kwam bezoeken ook deze gave en ruikt zij de lucht van lelies, wanneer er iemand gaat overlijden.