Waarom vergroeien de vingers bij reuma naar de pink toe en niet naar de wijsvinger?

Waarom vergroeien de vingers bij reuma naar de pink en niet naar de wijsvinger?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Dat is niet altijd zo.

Zie hier een filmpje over chronische reuma van de hand.
http://www.gezondheidsnet.nl/pijnlijke-gewrichten/videos/227/chronisch-reuma-van-de-hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet altijd het geval. Soms zie je vergroeiïngen die niet persé een kant op wijzen.

Een gewricht is het scharnier tussen twee botten. De uiteinden van de botten in het gewricht zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Het gladde kraakbeenoppervlak en gewrichtsvloeistof (‘gewrichtssmeer’) zorgen ervoor dat het gewricht gemakkelijk buigt, draait of strekt.

Artrose is een aandoening van het kraakbeen in het gewricht. Het kraakbeen is dunner en het oppervlak is niet meer zo regelmatig en glad. Artrose wordt soms ‘slijtage’ genoemd, maar die term is niet helemaal juist. Het kraakbeen is wel veranderd, maar niet versleten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat de hand in 2 delen is verdeeld net als de voet. De pink heeft een eigen spier maar de ring en de middelvinger hebben maar 1 spier De wijsvinger heeft zijn eigen spier en de duim ook. De spieren die je gebruikt om een vuist te maken zijn ook sterker dan de spieren om je hand open te doen. Omdat de spieren die aan de binnen kant zitten sterker zijn groeien de vingers krom naar de kant van de sterkste spier (dus naar binnen) Door de vorm van de hand gaan deze vingers naar de pink toe.