Hoe kunnen ze meten in het ziekenhuis of je Apneu hebt of niet, als je niet elke dag last hebt dat je geen Adem meer haalt ? s'nachts ?

IK heb misschien Apneu, ik ga donderdag naar een longarts, want ik heb regelmatig last van stikkings verschijnselen.
Als ik slaap wordt ik verschrikt wakker dan is het net of ik stik.

Ik durf soms niet eens meer te slapen, afgelopen nacht was ik zo bang geworden dat ik niet meer ging slapen.
Ik, heb dit nu een half jaartje.
Vannacht werd ik minstens 6 tot 8 keer wakker omdat ik weer verstikkingsverschijnselen had.
Ik wasvanmorgen naar de dokter geweest en die stuurde mij naar de longarts.
Maar hij had het over 1 nachtje slapen in het ziekenhuis , ik heb het niet elke dag, maar wel geregeld.
Alleen vanacht was ik zo bang dat ik niet eens meer durfde te slapen omdat ik bang was dat ik niet meer wakker zou worden.
Omdat ik kinderen heb, dat vind ik dan zo erg dat ik niet eens meer durfde te slapen, dan zie ik die beelden voor mij dat ze naast mijn bed staan en mij maar roepen en dan merken dat ik dood ben.

Ik zie wel veel verhalen over Apneu hier op Goeievraag, maar ik zie niets staan over het slapen in het ziekenhuis als je het niet elke dag hebt hoe ze dat dan gaan meten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het onderzoek precies gaat weet ik niet. Volgens mij wordt je op een aantal apparaten aangesloten die van alles meten.
Weet wel dat je het zelf niet altijd merkt als je even stopt met ademen in je slaap, wordt er dus niet altijd van wakker. Kan goed dat je het wel iedere nacht hebt.
Daarnaast hoef je niet bang te zijn om te slapen (makkelijk gezegd ik weet het). Het is niet zo dat je echt stikt in je slaap, ook al voelt het wel zo. Op lange termijn is het echter niet goed voor je hart, die telkens een kleine optater krijgt. (op lange termijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omg je maakt mij bang met het verhaal van een optater.
Want ik ben ook al een paar keer bij de dokter geweest omdat ik steeds last had van een slaperig been .
En wel eens steken kreeg in mijn hart en benauwd ben als ik fiets of een trap oploop en een drukkend gevoel krijg op mijn borst als ik fiets.
En dan zeggen mensen wel eens heb je hard gefiets of zo
En sommige mensen zeggen ook geregeld wat loop je te hijgen.
HArt klachten komt wel in de familie voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is juist als geruststelling bedoeld! Sorry! Mijn vader en zusje hebben het allebei. Tuurlijk is het niet goed voor je hart, maar er is geen acuut gevaar. Bij mijn zusje werd toen verteld, dat als ze er niets aan zou doen (is verstandelijk gehandicapt en wilde niet het kapje dragen wat ze kreeg voorgeschreven voor de nacht) haar hart het na 10 tot 15 jaar apneu het zwaar zou krijgen. Dus echt heel langdurig zonder behandeling. (ps. mijn zusje draagt inmiddels het kapje wel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay gelukkig ik schrok al.
Lijkt mij wel lastig slapen met een kapje.
Zit dat dan niet in de weg, dat je het weer benauwd krijgt door een kapje op je gezicht ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het al ongeveer 27 jaar en je hart krijgt echt geen optater hoor! Want wat je omschrijft lijkt meer op het Sleep choking syndroom. Lees mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het slapen met kapje is even wennen, maar het is haar goed gelukt. Je hebt een kapje voor over je hele mond, maar ook voor alleen over je neus.
Daarnaast zijn er ook nog andere oorzaken voor apneu, bij mij bijvoorbeeld is mijn onderkaak te klein. Voor mij zou de oplossing zijn een operatie of een nachtbeugel. (heb nog geen apneu, maar heb dus wel aanleg).
Eerst maar eens afwachten wat de oorzaak is, of het wel apneu is en dan nog zijn er veel mogelijkheden.
Nogmaals sorry, dat ik je heb laten schrikken!

Het beste antwoord

Ik heb dit ook en het is héél vervelend! Je schrikt elke keer enorm, ik heb ook tijden gehad dat ik niet eens durfde te gaan slapen.

Wat je hebt wordt ook wel 'Sleep choking syndroom' genoemd.

Bij mij hebben ze me ook laten slapen, je krijg dan elektroden op je hoofd die alles meten waaruit ze op kunnen maken wat het precies is.

Wat mij helpt als ik weer eens veel last heb, probeer op je zij te blijven liggen door bv een kussen tegen je rug aan te leggen en zorg dat je niet te plat ligt, liever te hoor dan zul je minder last hebben.

Ik begrijp je angst ook heel goed, ik had precies het zelfde. Er waren nachten dat ik zittend in slaap viel maar dan kreeg ik geen last en zo kwam ik er achter dat ik beter wat hogerop kon gaan slapen.

Sterkte!

Toegevoegd na 6 minuten:
Kom nog even terug op je vraag; hoe ze het kunnen weten wanneer je het niet elke dag hebt. Ze Kunnen echt meten waarom je soms even op houdt met adem halen, want dat is wat er gebeurt. Juist doordat je lijf hier op reageert, schrik je wakker. Maar tijdens zo'n onderzoek, ook al heb jij voor jouw gevoel geen last, zullen zij dat wel kunnen zien. Geen zorgen!

Dan nog wat, je lichaam zal altijd reageren, het is vaak de ontspanning, de verslapping in de keelholte en daardoor valt je ademheling even stil. Maar geloof me, je lichaam waarschuwt altijd! Ik ben nu ook nog wel eens bang hoor maar ik probeer er op te vertrouwen dat mijn lijf mij blijft waarschuwen en dat doet het nu al ongeveer 27 jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je wordt gedurende de nacht op allerlei apparatuur aangesloten. Die registreert jouw ademhaling, luchtdruk en bloed. Dat komt op papier in lijnen te staan. Die lijnen worden onderbroken op het moment dat je ademhaling stilstaat. Zijn er veel van die onderbroken lijnen, dan is duidelijk dat je apneu hebt.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar als je wat meer informatie wilt... Er zijn genoeg mensen die het ook hebben.
Ik vermoed dat je idd wordt aangesloten op allerlei apparatuur waarvandaan ze de meetresultaten kunnen analyseren en een behandeling er op los kunnen laten. Veel succes!