Kunnen cellen groeien?

En groeien alle levende cellen? En blijven ze altijd groeien in hun leven?

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik heb het hier niet over splitsing maar over een losse cel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, cellen kunnen groeien.

Dat moet wel, want cellen delen zich. Om te zorgen dat de nakomelingen niet steeds kleiner worden (steeds de helft), moeten de nakomelingen groeien.

Dat is dan ook wat er gebeurt: een cel deelt zich, zodat er twee cellen ontstaan. Beide cellen groeien dan, tot ze de oorspronkelijke grootte hebben bereikt. Daarna stopt de groei.

Onderstaand filmpje laat dat zien. Hier zie je hoe borstkankercellen zich delen en weer groeien tot de oorspronkelijke grootte, waarna ze zich weer delen, groeien, delen, groeien, enzovoort. Linksboven zie je de tijd, zodat je een indruk krijgt van de werkelijke snelheid.

Daarnaast zijn er bijvoorbeeld vetcellen, die groter worden doordat ze vet opslaan. Dat is echter geen echte groei.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig antwoord! Plus 1 en waarschijnlijk beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus +

Andere antwoorden (1)

cellen groeien op een andere manier ,door zich te delen namelijk.
of ze beperkt zijn tot een hoeveelheid delingen is verschillend .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begrijp ik (zie vraag). Maar Kan een losse cel ook groeien of blijven ze altijd even klein?