wanneer ben je eigenlijk een slecht mens?

Slecht zijn is deels cultuurgebonden, maar kan het niet in je aard liggen en welke kenmerken zijn dat dan die je echt slecht maken afgezien van sociale oorzaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

ik denk dat echt door en door slecht zijn een ziekte is, een gemis.
wat je slecht maakt, is het niet herkennen van wat goed is of kwaad, afgezien van de cultuur waarin je leeft.
geen empathie hebben, en daar ook naar handelen.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je naam Marc Dutroux is en je nergens spijt van hebt, dan ben je door en door slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van allerlei oorzaken die je leven en denken kunnen beinvloeden denk ik dat hetgene wat je echt slecht kan maken het ontbreken van een geweten is.
Je geweten zal een keer gaan spreken bij het doen van slechte dingen, zonder geweten zal dat niet gebeuren en zo ontstaat denk ik een echt slecht mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diegene die een zwangere hond in een sporttas doet met stenen erin en verdrinkt(gisteren in Hart van Nederland)Puur slecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen mens wordt slecht geboren , maar slecht gemaakt ! deels door een slechte opvoeding ( slechte voorbeelden ) ruzie en geweld in gezin , slechte vrienden en daardoor slechte invloeden, overmatig alcoholgebruik , geen scholing willen volgen , niet willen werken , zaakjes doen die het daglicht niet kunnen verdragen maakt een slecht mens .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn geloof ik niet in slechte mensen. Alleen maar in slecht gedrag.
Mensen komen goed en onschuldig op de wereld , en door allerlei negatieve factoren kunnen zij gedrag gaan vertonen dat we slecht noemen. En terecht ook, want stelen, vernielen, mishandelen, verkrachten of moorden kunnen we moeilijk leuk of goed noemen.
We doen er, al is het nog zo moeilijk, wel goed aan, dit gedrag te scheiden van de persoon. Alleen dan ook, kun je met eventueel succes aan het gedrag sleutelen. Als je beweert dat ' de mens als zodanig slecht is' waarom zou deze zich dan inspannen. Het slechte hoort dan immers bij hem of haar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een slecht mens, als je je omgeving, dus mensen, dieren, natuur om je heen, etc., bedoelt onnodige schade toebrengt.
Als je in een oorlog iemand doodt, dan is het anders dan wanneer je iemand ontvoert en dan doodt. In het 2de geval ben je echt een slecht mens. In het eerste heb je niet veel keus, dan zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je weet dat je intentie slecht is, wat dus waarschijnlijk zal resulteren in slechte daden naar b.v. omgeving.

Slechte daden met een goede intentie, maken nog niet een mens slecht.
Zo ook iemand met goede daden en slechte intenties, gewoonweg een slecht mens blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Algemeen aanvaarde eigenschappen die door bepaalde groepen gekoppeld kunnen worden aan een slecht mens

- Moordenaar.
- Overtreder van zware misdrijven.
- Atheist.
- Communist.
- Extremistische terrorist.

Veel mensen zullen een persoon met zulke kenmerken ongetwijfeld zullen beschouwen als een "slecht mens" ( al kunnen de meningen uiteraard verschillen)

Hoe ontstaat een slecht mens, en wat is goed of slecht?
Waarom ben je slecht als je iemand vermoord?
Een dappere soldaat die een hevig vuurgevecht met de vijand overleeft, en daarbij in zijn eentje 15 vijanden dood, die word ontvangen als een held en niet als een "slecht persoon" die een moordenaar is.

Het is gerechtvaardigd omdat hij in zijn perspectief voor een goed doel vecht tegen mensen met slechte bedoelingen.
Hij beschermt de culturele identiteit van zijn maatschappij want die is in gevaar. En dat is op dat moment belangrijker dan de mensenlevens van de vijand.
Maar die soldaten van de vijand geloven ook in een doel, en zien de vijand ook als een bedreiging en zijn er ook van overtuigd dat ze rechtvaardig bezig zijn.

Een extremistische terrorist die zichzelf opblaast en daarbij veel onschuldige mensen mee doodmaakt, moet er wel heilig van overtuigd zijn dat hij dat doet voor een uiterst goed doel. Iemand die bereid is zijn leven op te geven voor een doel om iets goeds te bereiken is grootmoedig.
Zo ervaren zij de werkelijkheid heel anders dan ons. Dat soort terroristen voelen zich als een geheim verzet tegen de duitse bezetters.

De sociale groepsdynamica van de mens is een complex onaantastbaar systeem, als een individueel of een groep een bedrijging vormt voor anderen zien de anderen de bedrijging als iets slechts, maar de "bedrijging" zal er vast goede bedoelingen mee hebben voor hemzelf of zijn groep.

Er bestaan alleen mensen met goede bedoelingen, wanneer maakt je dat slecht of goed?
Op iets goeds valt altijd iets slechts te bedenken. Het is geen vaste constante. Het is een relatief begrip, een onderdeel van een complex systeem in het onderbewustzijn van het brein dat het mogelijk maakt om een perspectief van de werkelijkheid te filteren voor een menselijk bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je adolf hitler heet

Toegevoegd na 38 seconden:
serieus bedoeld, geen grapje!
adolf hitler was nou eenmaal slecht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijke vraag, om hier antwoord op te geven zou je eigenlijk eerst een goeie definitie van 'slecht' moeten hebben en dat is iets wat bijna niet te doen is omdat 'slecht' in iedere cultuur anders is, Osama Bin Laden en zijn volgelingen zien zichzelf niet als 'slecht' maar het westen wel. Wij in het westen vinden vervolgens O.B.L weer door en door 'slecht'. Ik denk dat je in onze maatschappij jezelf aardig kwalificeert als 'slecht' als je puur voor de fun andere mensen benadeeld, kwetst of andere wijze probeert te beschadigen of erger...