Welk orgaan veroorzaakt de warmte in ons lichaam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag luidt:
Welk orgaan veroorzaakt de warmte in ons lichaam?
* het antwoord van giweda geeft geen antwoord op de vraag. Het behandelt hoe de temperatuur geregeld wordt, maar niet wie/wat het veroorzaakt.
* Het antwoordt is een kopie van het eerder gegeven antwoord door wildelely. Kan gebeuren, maar vanwaar de complimenteen door de vraagsteller?

Het beste antwoord

De stofwisseling verzorgd de energie (warmte) in ons lichaam.
Deze wordt ook wel metabolisme genoemd is het geheel van biochemische processen die plaatsvinden in cellen en organismen. Enzymen spelen hierbij een centrale rol.

Het lichaam streeft ernaar een constante kerntemperatuur te behouden, aangezien alle lichaamsprocessen temperatuursafhankelijk zijn. Dit kan verklaard worden door deze processen op moleculair niveau te bezien. Enzymen, een soort eiwitten, zijn de moleculen die ervoor zorgen dat chemische reacties plaatsvinden. De vorm die deze moleculen aannemen, is afhankelijk van de temperatuur. Bij ongeveer 37°C geldt dat de enzymen in het algeheel gezien optimaal functioneren. Een temperatuursverandering leidt ertoe dat er een verandering van eiwitvorm, ofwel denaturatie plaatsvindt.

Warmte heeft de eigenschap te stromen van een warmere naar een koudere bron en daarmee een homogene temperatuur te creëren. Het lichaam is echter in staat om in variërende omstandigheden een constante temperatuur van circa 37°C in stand te houden. Hiertoe beschikt het over een systeem dat vergelijkbaar is met de geautomatiseerde klimaatbeheersing die we bijvoorbeeld in auto’s aantreffen. Verhoging van de temperatuur ten opzichte van de streefwaarde zet een compensatiemechanisme in gang dat zorgt voor verkoeling, en vice versa.
Het lichaam neemt verschillen waar via thermoreceptoren, die zich bevinden in respectievelijk de huid en de hypothalamus (een deel van de hersenen). In de hypothalamus is tevens het thermoregulatiecentrum gelegen, die de waargenomen temperatuur vergelijkt met de streefwaarde en indien nodig een mechanisme in gang zet dat de kerntemperatuur verhoogt of verlaagt. Dit kan door aan te grijpen op een of meer van de volgende systemen:

* De bloedstroom in de huid: verwijding van de cutane bloedvaten zorgt ervoor dat er meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving, terwijl vernauwing van de bloedvaten juist warmte vasthoudt.
* Zweten: als vocht door het lichaam wordt uitgescheiden, verdampt dit. Verdamping is een proces dat energie vereist, waardoor er warmte aan het lichaam wordt onttrokken.
* Warmteproductie: bij alle lichaamsprocessen ontstaat warmte als bijproduct. Kouderillingen zijn spierbewegingen die als doel hebben de lichaamstemperatuur te verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Kortweg gezegd wordt de temperatuur geregeld door onze huid en een deel van de hersenen.

Het lichaam neemt de schil- en kerntemperatuur waar door middel van thermoreceptoren, die zich bevinden in respectievelijk de huid en de hypothalamus (een deel van de hersenen). In de hypothalamus is tevens het thermoregulatiecentrum gelegen, die de waargenomen temperatuur vergelijkt met de streefwaarde en indien nodig een mechanisme in gang zet dat de kerntemperatuur verhoogt of verlaagt. Dit kan door aan te grijpen op een of meer van de volgende systemen:

■De bloedstroom in de huid: verwijding van de cutane bloedvaten zorgt ervoor dat er meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving, terwijl vernauwing van de bloedvaten juist warmte vasthoudt.
■Zweten: als vocht door het lichaam wordt uitgescheiden, verdampt dit. Verdamping is een proces dat energie vereist, waardoor er warmte aan het lichaam wordt onttrokken.
■Warmteproductie: bij alle lichaamsprocessen ontstaat warmte als bijproduct. Kouderillingen zijn spierbewegingen die als doel hebben de lichaamstemperatuur te verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)))+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, mevr. Gips, ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag luidt:
Welk orgaan veroorzaakt de warmte in ons lichaam?
* het antwoord van giweda geeft geen antwoord op de vraag. Het behandelt hoe de temperatuur geregeld wordt, maar niet wie/wat het veroorzaakt.
* Het antwoordt is een kopie van het eerder gegeven antwoord door wildelely. Kan gebeuren, maar vanwaar de complimenteen door de vraagsteller?
Alle organen.

Verbranding van voedingsstoffen levert warmte op. En dit gebeurd continue in elke cel van ons lichaam. Derhalve is het zo dat elke cel in je lichaam bijdraagt aan de warmte.

Grote verbranders zijn je hersenen & je spieren. Dat is oa de reden waarom je zo snel kan afkoelen door je hoofd te koelen en dat je als je het koud hebt gaan bibberen (Alle spieren worden kort aangespannen en los gelaten om meer te verbranden =. warmte te maken)