Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad een homeopatisch middel te blijven gebruiken? En waarom?

Toegevoegd na 30 minuten:
Het middel werkt. Maar ik vrees dat de klacht terugkomt als ik stop.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat om de behandeling een peesontsteking. Die is ontstaan door een combinatie van overbelasting en mijn anatomische bouw. Met name aan dat laatste kan ik (noch een medicijn of therapie) weinig aan doen.
De peesontsteking is (tijdens reguliere behandeling) al meerdere malen teruggekomen. Nu ik eindelijk iets gevonden heb dat helpt, kan ik niet geloven dat ik ermee zou kunnen stoppen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je er baat bij hebt, gewoon mee door gaan, geen probleem. Mijn moeder heeft jarenlang iets gebruikt voor haar spieren, ze gebruikte homeopathische middelen en de klachten werden minder. Toen ze stopte kwam het zo weer terug, dus is ze weer opnieuw gaan gebruiken en het werkte weer. Je kunt altijd tussendoor proberen te stoppen of te minderen en als dat niet werkt, gewoon blijven gebruiken. Het is jou lijf en jou pijn, wat anderen daar ook van zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik heb zelf jaren een homeopatische arts gehad in nederland
maar het viel me op dat hij meer regulaire geneesmiddelen uitschreef
dit omdat homeopatische middelen meer tijd vergen eer ze werken lees deze link even
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de bijsluiter staat dat de klachten in eerste instantie kunnen verergeren. Dat klopt, maar nu werkt het wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat kan maar dat kan ook met regulaire medicijnen
Het is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat homeopathische middelen werken. Veel kwaad kan het echter ook niet, als je ze blijft gebruiken. Nou ja, als we je portemonnaie even buiten beschouwing laten.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uhhhh... de wetenschap heeft keer op keer bewezen dat homeopathie NIET werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het word niet ondersteunt door de wetenschap
Amadea
15 jaar geleden
Het is veel belangrijker om te weten dat jouw lichaam wél reageert op homeopathische medicijnen en zich daardoor herstellen kan. Dat geldt voor de vraagsteller en voor mijzelf ook. Ongeacht hoeveel lui er ook tegen te keer menen te moeten gaan .....
Cryofiel
15 jaar geleden
Het is geen kwestie van "ertegen tekeer gaan". Het is een kwestie van onbevooroordeeld kijken, en onbevangen accepteren wat je dan ziet. Dat is dat homeopathische middelen niet werken. Als iemand jouw homeopathische middeltje stiekem zou verwisselen voor iets dat alleen maar de juiste hoeveelheden water en/of alcohol zou bevatten, zou dat nepmiddel precies even goed werken als het "echte" middel. Dat is een feit. Daar is geen ontkennen aan. Het is het *geloof* in het middel dat de genezing verzorgt. Zolang jij maar heilig *gelooft* dat je het "echte" middel slikt, zul je je beter voelen - ook als dat middel stiekem is vervangen door iets dat nep is.
Amadea
15 jaar geleden
http://www.wanttoknow.nl/wetenschap/energie/homeopathie-verdient-extra-aandacht/
Cryofiel
15 jaar geleden
Er staat weliswaar "wetenschap" in die URL, maar wetenschap zul je op die site beslist niet aantreffen. Je hoeft maar kort rond te neuzen om te zien dat ze geloven in "kwantumbewustzijn en 12-tallige wiskunde", "Engelen in je haar", reïncarnatie, een werkelijk enorme serie artikelen om ons maar niet te laten vaccineren, en de bekende angstverhalen over de magnetron. Dan nog wat samenzweringstheorieën over chemtrails, de aanslagen van 11 september, en heel veel over UFO's, waarbij natuurlijk de "Noorwegen-spiraal" niet ontbreekt. Als zo'n soort site zegt dat homeopathie extra aandacht verdient, is dat juist een sterke antireclame voor de homeopathie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Cryofiel
Als je wetenschap wilt:
http://www.britishhomeopathic.org/export/sites/bha_site/research/evidencesummary.pdf Wat maakt jou eigenlijk zo fel tegen homeopathie? Daarnaast heeft Amadea gelijk: daar gaat deze vraag niet over.
Cryofiel
15 jaar geleden
Mijn excuses, ik wist niet dat je zo bevooroordeeld was. Ik heb mijn antwoord zojuist verwijderd.
Sommige mensen denken dat het even duurt voordat homeopathische geneesmiddelen hun werk doen. Dat is onjuist. Hoe lang het duurt eer verbetering optreedt, hangt af van de aard van de klacht. Bij chronische aandoeningen heeft het lichaam tijd nodig om op de prikkel te reageren. Maar bij acuut optredende kwalen (zoals blauwe plekken, diarree of hooikoorts) hebben de juiste homeopathische geneesmiddelen meestal snel resultaat.
In het algemeen geldt dat je, zodra de klachten afnemen, de dosis geleidelijk kunt afbouwen. Maar natuurlijk hangt dit af van de aard van het homeopathische geneesmiddel en de klachten waarvoor je het gebruikt. Bij het ene geneesmiddel stop je zodra de klacht verdwenen is (bij hoest bijvoorbeeld). Het andere geneesmiddel gebruik je juist over een langere periode (bijvoorbeeld bij overgangsklachten of gewrichtsklachten).
(Lees meer...)
Amadea
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de bijsluiter staat dat de klachten in eerste instantie kunnen verergeren. Dat klopt, maar nu werkt het wel.
Ik zie wel iets in afbouwen. Bedankt voor je antwoord!
De basis van homeopathie is het mobiliseren van de eigen geneeskracht van het menselijke (en dierlijke!) mechanisme. Is dat gelukt dan zou je met het middel moeten kunnen stoppen. Ik ben benieuwd waarom dit niet zou lukken. Gaat het om een puur homeopathisch middel in een hoge verdunning of is het een combinatiepreparaat?

Uiteraard is het voor een methode die heel erg gepersonificeerd is stukken moeilijker bewijzen te verzamelen dan voor methodes die met chemicaliën werken die bij iedereen hetzelfde zouden moeten doen. Natuurlijk, ik chargeer iets maar dat doe ik ter compensatie van volstrekt heb belachelijke uitspraken als: "ik heb honderdmaal de homeopathische dosis ingenomen en toen gebeurde er nog niets". Als je zoiets zegt getuig je er alleen maar van totaal geen notie te hebben genomen van de principes van de homeopathie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank voor je bijval Kees. Ik had geen idee dat dit zoveel zou losmaken bij sommige GV-leden. Ik weet niet of het een verdunning is. Het gaat om de behandeling van eczeem en een peesontsteking. Die laatste is (o.a.) ontstaan door een combinatie van overbelasting en mijn anatomische bouw. Met name aan dat laatste kan ik (noch een medicijn of therapie) weinig aan doen.
De peesontsteking is (tijdens reguliere behandeling) al meerdere malen teruggekomen. Nu ik eindelijk iets gevonden heb dat helpt, kan ik niet geloven dat ik ermee zou kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga er dan ook gewoon mee door. Waarom niet? Ik zou zelf wel willen weten wat er aan de hand was en het hogerop zoeken door een homeopathisch werkende arts te consulteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag blijft dan ook of het kwaad kan om ermee door te gaan.
Om welk middel gaat het? Het meeste dat wordt verkocht als homeopathie, is dat eigenlijk niet.

Als het echt een homeopatisch middel is, dan kun je het gerust blijven gebruiken. Homeopatische middelen zijn namelijk middelen die zo sterk verdund zijn dat de werkzame stof niet meer aantoonbaar is in de verdunning. Er zit dus niets in, en dat niets is niet slecht om lange tijd te gebruiken. Overigens betekent dat ook dat je net zo goed druppels water zou kunnen nemen of een suikerklontje onder je tong kan leggen, puur placebo.

Als het een middel is dat alleen wordt gemarket als homeopathie, dan zit er wél echt een werkzame stof in, meestal een plantenaftreksel. En daar moet je - ondanks dat het spul gewoon in de drogist wordt verkocht - net zo voorzichtig mee omgaan als met reguliere medicijnen. Zelfs voorzichtiger, omdat er minder controle op is en je meestal geen professionele begeleiding krijgt bij het gebruik. Dus is het heel onverstandig om zoiets langdurig te gebruiken. Als je niet chronisch ibuprofen of penicilline zou slikken, moet je dat met zo'n middel ook niet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Perfect antwoord, +1. Ik heb mijn antwoord maar verwijderd. Dat had dezelfde strekking als jouw antwoord, maar vraagsteller en anderen bleken geen prijs te stellen op onbevooroordeelde informatie. Ik had geen zin in de zoveelste discussie over dit uitgekauwde onderwerp, dus mijn antwoord is nu weg.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing