Waarom hoor ik geluiden bij een slaapje niet direct? En waarom weet ik vaak niet of ik geslapen heb?

Ik zat in de stoel met mijn ogen dicht. Ik hoorde de telefoon, ging er heen, maar na een paar keer klingelen hield ie op. Ik had niet het gevoel, dat ik wakker werd van de telefoon. Sterker nog, ik had niet het gevoel dat ik geslapen had. Ik had mij toen op de film gezet. Op de film bleek, dat ik wel sliep. Na een stuk of 6 keer klingelen werd ik pas wakker. Waarom werd ik niet direct bij de 1e keer wakker? En waarom had ik het gevoel dat ik niet sliep toen de telefoon ging? En als ik niet direct wakker word van een geluid, kan ik ook niet weten, of ik van een geluid wakker word en zo ja van welk geluid, tenzij het geluid lang aanhoudt. Bij wijze van spreken kan een ander op een vuvuzela blazen zonder dat ik weet, dat ik geschrokken ben van dit geluid. Ben ik dan wel geschrokken?

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens een antwoord zou ik mijn oren eens moeten testen. Misschien een goede tip. Maar dan zit ik nog wel met de vraag, waarom ik die eerste ca 5 bellen niet hoorde en ca de 6e bel wel, terwijl de bellen steeds even luid waren.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik kreeg net een antwoord, dat juist bij het wegdoezelen men het minst toegankelijk is voor geluiden buitenaf. Interessant. Betekent dat, dat men juist dan het diepste van de slaap heeft bereikt? Of hebben die 2 dingen niets met elkaar te maken?

13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het hangt veel af van de leeftijd die u hebt en hoe goed uw oren (nog) zijn. Daar is zo geen antwoord op te geven. Maar misschien is het een goede tip om een hoortest te laten doen! Jonge moeders worden wakker bij de eerste kik van hun baby, terwijl andere mensen door drie wekkers heen kunnen slapen. Daar is niet algemeen een verklaring voor te geven.

Toegevoegd na 5 uur:
Ondanks het feit dat hersenen slapen, horen ze wel alles. Als de oren te veel of "verdachte" geluiden waarnemen, maken ze de slaper wakker. Dit alles is een natuurlijk verschijnsel. In de vrije natuur kan het voorkomen dat er levensgevaar is. Dit is nu vaak een overbodige functie, maar soms kan het bij de mens ook nog gevaar voorkomen (inbreker horen, brand ruiken). Er zijn twee factoren van invloed op doorslapen of wakker worden bij geluiden. De ene is de sterkte van het onbewust waargenomen geluid en het andere is de slaapdiepte. Slaapt men licht, dan is er minder voor nodig om wakker te worden. En andersom.
Amadea
13 jaar geleden
De slaap kent verscheidene stadia met verschillende kenmerken en diepten van de slaap.
Opmerkelijk is dat juist in de fase van het (weg)doezelen een mens het minst ontvankelijk is voor signalen van buiten af.

Toegevoegd na 15 uur:
Herstel: het minst moet zijn minder.

Inderdaad is men tijdens fase 4 (de diepe slaap) het minst toegankelijk.

Misschien strekken geheugenafwijkingen die geconstateerd zijn rond het inslapen, mensen kunnen zich vaak dingen van net voor het inslapen niet herinneren, zich ook uit tot het doezel/inslaapstadium. U hebt misschien die bel wel alle keren gehoord maar het is niet opgeslagen in het geheugen.
Dat u het gevoel had niet geslapen te hebben kan ook te maken hebben met dat tijdelijk niet werken van het geheugen bij het inslapen.