is na een chiropractor gaan slecht?

ik heb de spieren in me nek en schouders vastzitten en krijg daardoor veel hoofdklachten maar heb een keer op tv gezien dat er een kindje van 3 maand aan is doodgegaan en een man een hersenbloeding had gekregen is het echt zo slecht en gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (7)

Nee dat is niet slecht, door eigen ervaring heeft het mij goed op weg geholpen om van rug en nekklachten af te komen en dat geldt ook voor mijn man.
Na een paar behandelingen voel je je echt al veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maakte me een beetje zorgen door wat ik een tijdje geleden zag op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt niet nodig om je zorgen te maken, ik wens je een hele snelle genezing toe.
En natuurlijk graag gedaan hoor!
Elke behandeling heeft risico's. Mensen met te weinig stollingselementen in hun bloed kunnen met de prik van een naald zeer veel bloed verliezen. Echter, voor de meeste mensen is een keer een prikje krijge n compleet ongevaarlijk.

Zo ook met chripractors. Het kan mis gaan. En ALS het mis gaat, heb je echt grote schade. Ik ken alleen mensen die er erg veel aan gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is slechts 1 geval op vele honderen danwel duizenden behandelingen. Je weet niet wat de achterliggende medische achtergrond was van deze meneer en slecht is het zeker niet, want dan hadden deze praktijken niet mogen plaatsvinden volgens de zorgautoriteiten in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chiropraxie is een leer die ervan uitgaat dat tal van klachten veroorzaakt worden doordat zenuwen bekneld raken door geringe scheefstand van de wervels (subluxaties) en dat de chiropractor die klachten kan verhelpen door de wervels even recht te zetten. Sterker nog, veel chiropractoren vinden dat iedereen zich van kinds af aan regelmatig preventief moet laten behandelen, alsof het menselijk lichaam een soort auto is die niet zonder regelmatige servicebeurten kan.

Maar 'scheve wervels' hebben geen invloed op de zenuwen en met mensenhand vallen wervels niet of nauwelijks te verschuiven, laat staan permanent. Dus er is geen enkele onderbouwing of onderzoek dat aantoont dat het werkt.

Wat wel is aangetoont, door 60 academische verslagen, is dat het schadelijk kan zijn. De slagader die de hersenen van bloed voorziet (arteria vertebralis) loopt langs de nek in een soort S-bocht die een wat zwakkere plek is en die beschadigd kan worden door bijvoorbeeld een nekmanipulatie. (Links en rechts van de nek zit zo'n slagader) Krachten die schuin op een bloedvat werken, kunnen een scheuring (dissectie) veroorzaken.

Deze 'bijwerking' (scheurende nekslagader) treedt weliswaar zelden op, maar is buitengewoon ernstig. Zeker als zo'n behandeling geen enkel bewezen effect heeft, zou zij gezien de ernstige consequenties nooit uitgevoerd mogen worden.

Bij nul bewezen voordeel en zelf maar een vermoeden van nadeel: niet doen.

Elke medische handeling hoort een afweging van risico's te zijn, en over hoofdpijn gewogen tegen verlamming, blindheid en dood hoeft men niet lang na te denken.

Oja, let op dat de chiropractor geen gebruik maakt van een röntgenapparaat. Dat is wettelijk verboden. Daar is de wet BIG heel helder over: onderzoek met röntgenstralen mag alleen door artsen gedaan worden die daarvoor geleerd hebben. En een chiropractor is geen arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top antwoord! Goed kritisch en volledig.
++1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik niet meer aanvullen
+++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Duidelijk.
Het chiropractor zijn is een zeer zeldzaam beroep met een behoorlijk specialisme. Aangezien het aanbod in NL te klein is, komen er nogal wat buitenlanders die in het bezit zijn van de nodige papieren hier hun vak uitoefenen. En dat levert ze nogal wat voordeel op, n.l. de zgn 30% regeling, d.w.z. een soort vrije vergoeding van 30% (zal hierover niet te veel uitwijden). Dus een chiropractor is een echte specialist en daarom hoef jij je ook absoluut geen zorgen te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de klachten ontstaan door een hoog-energetische impact, zoals een botsing, dan kun je een echte whiplash oplopen en mogelijk letsel aan de wervels.
Die gaan vaak gepaard met de door jou omschreven klachten, daarmee NIET gezegd hebbenden dat je whiplash zou hebben.
De toepassing van chiropraxie wordt door neurologen dan vaak MET KLEM afgeraden, vooral bij wervelschade.
In Nederland is de Chiropraxie geen erkend specialisme, in veel andere landen echter wel.
Het zijn dan ook artsen die chiropraxie bedrijven en geen fysiotherapeuten die in Nederland vaak als specialisatie de chiropraxie erbij gedaan hebben (thans een Master opleiding)
Wat is wijsheid, een fysiotherapeut mag geen Rontgenfoto's maken en een arts-chiropractor in het buitenland zal eerst een Rontgenfoto willen zien voordat deze tot behandeling overgaat. Daarmee voorkomt hij het bezwaar van de neurologen.
Nadeel is ook dat het beoordelen van Rontgenfoto's door Nederlandse chiropractors niet voldoende(bij mijn weten)
geoefend wordt om tot goede en gedegen diagnose te komen.
Omdat ik zelf in een dergelijk schuitje zit heb ik met mijn
fysiotherapeut het opgevraagde beeldmateriaal doorgenomen en goed overleg gepleegd met de neuroloog.
Dat heeft geleid tot een goed plan van aanpak wat erg te danken is aan de bereidwilligheid van betrokken behandelaars die elkaar goed kenden.
Ik realiseer mij echter heel goed dat dit een luxe situatie is
die niet standaard te bewerkstelligen is.
Als je klachten toenemen, ga dan via huisarts naar een neuroloog.
Deze kan via onderzoeken als oa. MRI en ander onderzoek nauwkeurig in beeld krijgen WAT de oorzaak van je klachten is en dan kunnen er goed onderbouwde adviezen en plan van aanpak plaatsvinden.
Loop met deze klachten nier lang om, na twee weken is de kans aanwezig dat de klachten chronisch kunnen worden.
Schik er niet van als de neuroloog verregaand wil onderzoeken, ofschoon sommige onderzoeken onprettig kunnen zijn, is de beeldvorming daar dan mee gebaat.
Doe dit VOOR je chiripraxie toelaat, ik spreek uit ervaringsdeskundigheid en diepgaande studie.
Alle goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf al meer dan 25 jaar gemiddeld een paar keer per jaar onder behandeling van een chiropractor en geen enkel probleem ooit gehad, zorg wel da het een chiropractor die aangesloten is bij de nca!!