Wat zien blinde mensen?

Als mensen helemaal blind zijn, dan moeten ze toch iets 'zien'? Bijvoorbeeld helemaal zwart ofzo? Want als ze niks zien, dan is er toch altijd nog iets? Ingewikkeld..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Dat verschild volgensmij per blinde.
Ik sprak een tijdje terug met een blinde die nooit heeft kunnen zien. Hij zag geen zwart, wit of wat dan ook.

Het antwoord wat ik kreeg was "Ik zie hetzelfde als wat jij zal zien als je door je hand keek."

Wanneer je door je hand probeert te kijken, zie je ook geen zwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ze zien niets dus weten ook niet wat zwart of wit of grijs is
ik heb het pas nog aan een blinde man gevraagd
hij ervaart het als donker zegt hij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Dat weten we normaal niet. Want! Hoe kan de blinde die altijd blind was uitleggen wattie ziet? Die weet niet hoe een rode vierkant eruitziet, bijvoorbeeld enzo.
Maar! Van mensen die wel dat ze wat zagen en nu niet meer, die kunnen het wel vertellen. En daarom weten we, dat als dat je blind wordt vanwege door de aids, dat dan het laatste wat je ziet alleen maar blauw is. Daarover gaat ook de film "Blue" van Derek Jarman namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al zou een blinde het nog zo duidelijk uitleggen, als ziende mens zouden we het nooit begrijpen. De woorden zijn slechts metaforen die de werkelijkheid niet raken. Het is, zogezegd, onvoorstelbaar.

Een blinde die vroeger gezien heeft kan zich wellicht wat beter uitdrukken omdat die meer kan referen naar de wereld van de ziende persoon. Maar dan nog is het erg moeilijk voor ons om voor te stellen.

Ik vrees dat dit in de categorie: You need to experience it to understand it valt. Moet je niet willen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dank aan XiniX

Niets…

En net zo goed als je niet kunt voelen dat je een sonar hebt als van een vleermuis, kun je je niets voorstellen wat het zou kunnen inhouden dat zien… Je kunt er je fantasie op loslaten, maar het blijft fantasie…

Ik heb het wel over een blinde die nooit gezien heeft, voor iemand die blind geworden en wel gezien heeft, dan wordt het heel anders… Die kan iets fantoomachtigs zien, net zoals iemand die zijn hand kwijtgeraakt is kan voelen alsof zijn duim jeukt of pijn doet… Dus dat komt door de herinneringen… HER-inneringen dus…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een blinde 'ziet' hangt ervan af of hij/zij al dan niet gezien heeft in zin/haar leven.

Iemand die nooit gezien heeft, dus blind geboren is..ziet enkel zwart.

Heeft hij/zij een periode gehad waarin hij bewust gezien heeft..dan 'ziet' hij/zij een grijsachtig iets.

Ik heb twee blinden gekend in mijn leven en het ooit aan beiden gevraagd.

De ene had nog nooit gezien..was dus blind geboren en zag enkel zwart.

De ander was door een ziekte blind geworden en zag een grijstint.

Beiden gaven mij hetzelfde, bovenstaande, antwoord en dus moet het wel kloppen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blinde mensen zien niks want ze zijn blind.
Ze zien geen kleur.
Ze zien met hun handen en oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blinden nemen visueel niets waar, slechtzienden kunnen nog wel zaken waarnemen. Wil je eea zelf ervaren dan moet je eens op google zoeken op ctaste amsterdam. Daar eet je in het pikkedonker, een heel bijzondere, leuke en leerzame ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ziet een vinger ?
En dat ziet een blinde ook .