Wat zijn die stinkende "bolletjes" die heel zelden uit je keel schieten?

Met heel zelden bedoel ik soms 1x in de paar maanden, soms 1x per jaar. Kleur is viezig wit/groen, ze schieten zomaar omhoog tijdens hoesten of een lachbui. Ze stinken en als je ze kapot maakt dan stinken ze een uur in de wind naar adem alsof je een jaar je tanden niet hebt gepoetst! Ze komen ergens uit je keel, denk van de amandelen. Komt daar ook slechte adem vandaan? Want als zo'n ding er uit is voelt het alsof je een schonere adem hebt. Maar waarom ze er maar zelden uit schieten? Heb het nare idee dat mijn amandelen er vol mee zitten. Ik zou graag willen weten wat het precies is, hoe je het kan voorkomen en hoe je er vaker iets uit kan laten schieten om het zo schoon te houden. Vreemde vraag he?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vraag aan je huisarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat wanneer je maandelijks last hebt van dit., dat je amandelen chronisch ontstoken zijn. En je ze beter kan laten verwijderen. Voordat je een permanente keelontsteking krijgt.
Heb je ook relatief vaak last van je keel?
paulus811
11 jaar geleden
Tuurlijk, raadt de huisarts maar weer aan. Kost allemaal niks. Van dat soort onnodige bezoekjes schieten de premies nou omhoog. En maar jammeren als de polis weer ontvangen wordt voor volgend jaar...

Het beste antwoord

Dat is normaal. In de amandelen zitten groeven diepe inhammen; crypten genoemd, deze kun je voelen met je vingertopje, achter je amandelen. Hier kan ophoping plaatsvinden van het afvalstof dat de amandelen maken. Deze afvalstoffen komen doordat de amandelen goed werken en een deel vormen van je afweersysteem. Het blijven hangen van afvalstoffen in de groeven van de amandelen resulteert in amandelstenen; kleine gele bolletjes. Bacteriën vinden deze gele bolletjes/afvalstoffen lekker en leven van de afvalstoffen, in en op de amandelstenen. De uitwerpselen van de bacteriën komen op of in de amandelstenen terecht, dit maakt dat de amandelsteentjes echt stinken. Dus omdat de uitwerpselen van de bacteriën stinken, stinken de bolletjes (net als bij zweet, zweet zelf stinkt niet, de uitwerpselen van de bacteriën maakt dat zweet stinkt!) De amandelstenen, oftewel gele/witte brokjes kunnen uit zichzelf loslaten, waardoor ze los in je mond komen en je ze kunt doorslikken of uitspugen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit van gehoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jugh doorslikken...
paulus811
11 jaar geleden
Goed en compleet antwoord. Virtuele + (kan helaas niet met de app)
Cryofiel
11 jaar geleden
Helemaal goed. Het zijn gewone amandelsteentjes of tonsilolieten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tonsilloliet +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb ik wat aan! Ik wist de benaming niet en kon nooit iets googlen. Nu heb ik een zee aan informatie. Ik heb mijn crypten gezien met een zaklamp erbij, begon haast te kokhalzen maar ze zitten er inderdaad! Heel ver achter mijn amandelen. Er zaten geen amandelstenen in. Ik zag zo 3 crypten per kant zitten, vrij diep ook. Waren volledig leeg. Ik ga er nu wel op letten. Koop ook een goede tongschraper via internet, want ik wil niet stinken uit mijn mond. Gelukkig was de tonglik test op mijn handpalm negatief. Dus het valt met mijn adem nog wel mee. Bedankt!