Is het normaal, dat je bij een behandeling nooit de specialist te zien/spreken krijgt? Alleen de arts-assistent?

En dan bedoel ik bij een behandeling van ziektes die erg weinig voorkomen, ernstig zijn, en waarbij goede behandeling dus ook echt noodzakelijk is.
Ik zie en spreek eigenlijk bij elk specialisme dat ik loop (meer dan 10) alleen de specialisten. Behalve bij 1 specialisme, daar spreek ik alleen steeds de arts-assistent. En dat is ook het specialisme waar ik mee "stop" omdat het niet werkt en alleen averechts werkt.
Mag/kan dit eigenlijk wel?

NB: ik begrijp dat de specialist eindverantwoordelijke is, en dat de arts-ass alles met hem/haar bespreekt..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zal jij het druk hebben met je lijf!

Antwoorden (3)

Lijkt me niet. als je doorverwezen bent naar de specialist, dan wil je deze ook spreken. Ik heb zelf met een ongewone huidaandoening soortgelijke ervaring. Echter, ik heb de tweede keer gewoon gezegd: Ik ben doorverwezen. Dan wil ik ook behandeld door de dermatoloog en niet door de assistent. Anders kan ik ook naar de huisarts terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bevreemd me dat je nooit de specialist te spreken krijgt. Slechts bij een hulp specialisme als radiologie zou ik me er iets bij kunnen voorstelen.
Die maakt foto's en beoordeelt ze...en bespreekt dat met de internist, chirurg of andere behandelende specialist.
En dan kan inderdaad de assistent op de knoppen van het röntgen, echo of MRI drukken.
Of dit mag? Ben er niet zeker van, echter als er klachten komen staat die specialist wel een stuk zwakker bij het tuchtcollege.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een normale gang van zaken in veel ziekenhuizen.

Ik denk dat er enige verwarring ontstaat door de benaming arts-assistent. Een arts-assistent is niet de assistent van een arts, maar is zelf arts en in opleiding tot specialist. Kan best zijn, dat zo'n arts assistent al bijna klaar is met specialiseren en dus zelf bijna specialist is.

Een arts-assistent kan bij vragen of voor overleg altijd terecht bij een voorwacht, dit is een andere arts-assistent, die verder in zijn specialisatieopleiding zit, en als die er niet uitkomt bij de achterwacht, dit is een een medisch specialist.

Nederland heeft te weinig specialisten, om elke patient door een specialist te laten zien.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan best zijn, en het lijkt me ook heel normaal als dat bij minder ernstige en/of vaak voorkomende ziektes voorkomt. Niet bij mensen die ernstig ziek zijn, en ook nog ingewikkelde zeldzame ziektes.