Dikke buik door stress? Kan dat?

Ik ben al 3 maanden overspannen, en merk dat mijn buik dik en bol is geworden terwijl ik in gewicht niet ben aangekomen! Maar mijn buik is dus echt dikker geworden.
Ligt het aan de spieren die verslappen doordat ik minder beweeg? En wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

ken het verschijnsel, kan ook zijn dat je lichaam dan het vocht vast houd, stress maak heel veel in je lichaam, klinkt raar maar zorg ervoor dat je je stress kwijt raakt, neem meer tijd voorjezelf, meer rust en doe wat op dit moment voor je het beste volet, blijf genieten van je lebven,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik ga ervan uit dat nu je overspannen bent je ook in therapie bent. Ik zou bij het volgende gesprek je "dikke buik" aankaarten, wellicht is er toch meer aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik hiermee direct naar de huisarts gaan.
De enige manier waarop je (mijns inziens) een dikke buik kunt krijgt door stress is door het zogenaamde Emo-eten, maar dan kom je wel aan in gewicht.

Het kan zijn dat er een andere oorzaak is, waarbij wachten onverstandig is. Ik wil je niet ongerust maken, maar de collega van mijn zus had iets soortgelijks en die bleek dus kanker te hebben: Kortom ga voor de zekerheid zo snel mogelijk naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door spanning zou je pil ook niet meer goed kunnen werken.
Als je menstruatie nog prima is is dat heel goed, maar mocht je twijvelen zou ik toch even voor de zekerheid een zwangershaps testje doen.
je lichaam is namelijk zo van slag door stress en bijkomende hormonen.

heel veel sterkte, heel vervelend als je hierdoor al 3 maanden niet goed functioneerd. Ooit gaat het echt weer beter, weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan van alles zijn, verslapte spieren zoals je zelf al aangeeft, misschien houd je plaatselijk vocht vast (dan is het zaak uit te zoeken waarom, via de huisarts) of is er iets anders aan de hand (ook dan: naar de huisarts).
Als het verslapte spieren zijn (en je rug wel in orde is) kun je buikspieroefeningen doen: op je rug gaan liggen en dan omhoog komen naar zithouding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk dat een van de darmen niet goed werkt, verstopt is, verwijd is, onstoken is? Ik raad je aan om naar de huisarts te gaan. Mogelijk dat hij je kan doorverwijzen naar het ziekenhuis voor eventuele onderzoeken.

Maar ik hoop dat het in jouw geval niet ernstig is. Mijn oma is het nl. vier maanden geleden overkomen als gevolg van een ontstoken spijsverteringskanaal.

Veel succes en veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emoties zijn direct verbonden met je darmen. Is de ontlasting nog wel goed??. Er kan van alles aan de hand zijn even naar de HA dus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst even een wedervraag? is het een dikke of een opgezette buik/, ik heb namenlijk ook vaak een buik alsof ik 7 maanden zwanger ben , oorzaak; zenuwen , verkeerd ademen en dan hups een hele dikke pens xD probeer eens op te letten hoe je ademt succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad, het lijkt alsof ik zwanger ben! En mij ademhaling is ook niet goed adem veel te hoog en niet diep. Bedankt voor je antwoord.
Het zit zo, als u gestresseerd bent kan uw darmen niet meer goed functioneren en kan het eten niet goed verteren. Daarom kan het wel eens zijn dat uw buik iets dikker uitziet. In zo'n mooi weer zou ik u aanraden iedere dag eens te gaan fietsen tussen de 15 a 30 km mag hoger ook. maar als je dit elke dag doet, zult u zien, uw buikje zal weer mooi scherp staan, vergeet niet aan uw eetgewoonte te letten, zorg dat je voldoende groente en fruit binnen hebt. Zwemmen is ook een goeie oplossing,..

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als je u niet veilig voelt kunt u wel Pochahontas voorstel volgen.